Vi som har jobbet i SFO/AKS har sett at det gir mange fordeler å være innenfor. Men fra tiden som SFO-leder måtte jeg også forholde meg til de som stod utenfor. Skulle ønske at det ikke var en del av den viktige jobben.

Det store flertall av barn på 1. og 2.trinn benytter SFO. Når barnet ikke går i SFO, kan dette skyldes et bevisst valg fra foreldre eller at noen er utelukket av økonomiske grunner.

Et av barna som ikke hadde SFO-plass fordi foreldrene hadde restanse fra barnehagen møtte jeg den gang jeg var SFO-leder. Det var dagen etter første skoledag og i hans gruppe hadde alle de andre blitt hentet av en barneveileder, slik at de trygt skulle finne SFO. Barneveilederen hadde sagt at i dag skulle - vi ha cowboy- og indianerdag på SFO. Ute i gangen stod han og tenkte sikkert på hvor morsomt det ville bli. Da jeg møtte blikket hans, så han ned og ville liksom forsvinne.

Jeg gikk bort til ham og spurte hvem som skulle hente ham den dagen. Han sa at det skulle tante og at mamma var på jobben. Han spurte meg om jeg visste hva de skulle gjøre på SFO i dag, og jeg bekreftet det han allerede visste. Han fortalte meg at han pleide å være indianer når de lekte cowboy og indianer i gata. Mens vi stod der, kom en av de andre på 1.trinn og lurte på om han skulle være cowboy eller indianer. Situasjonen ble enda vanskeligere for min lille venn på utsiden.

Hvis man ikke får barnehageplass vet man ikke egentlig hva man går glipp av. Skulle du bli stående utenfor SFO fordi foreldrene ikke har råd, kan dette være mildest talt vanskelig for et barn å takle overfor de andre barna. I løpet av mine ti år som SFO-leder, har jeg flere ganger vært i situasjoner omtrent som den jeg beskrev over. Sammen med sosiallærer greide vi stort sett i de fleste tilfeller å få til ordninger slik at barna ikke skulle bli skadelidende. Men den sårheten som møtte meg hos disse barna, har satt spor.

Jeg vet at det ikke er ubegrenset med penger i dette land og at politikere har vanskelige avgjørelser og prioriteringer. Men SFO som utviklingsarena for barn er så viktig at den fortjener skikkelig satsning. Og da er det vel logisk at alle som ønsker det får lov til å være med når det er cowboy- og indianerdag i SFO.

Nasjonal evaluering av SFO/AKS

I 2018 blir det gjort en ny nasjonal evaluering av SFO. I den forbindelse skal også barn og foreldre som ikke benytter tilbudet spørres om hvorfor. Vi i Nettverket! for SFO tror det blir fint å få vite mer om dette skyldes pris, innhold eller noe annet.

SFO er en viktig vennskapsarena for barn. Her er det tilgang på lek og noen å leke med samt voksne med kunnskap som gjør at barn lettere behersker denne viktige delen av livet.

SFO/AKS er et viktig virkemiddel for et trygt psykososialt skolemiljø.

Så mange hadde plass i SFO i 2016

Andel 1.klassinger i SFO: 79% hvorav 53% med 100% plass

Andel 2.klassinger i SFO: 74% hvorav 43% med 100% plass

Andel 3.klassinger i SFO: 59% hvorav 28% med 100% plass

Andel 4.klassinger i SFO: 31% hvorav 12% med 100% plass

Kilde UDIR


 

 

 

Hvordan inspirere til rollelek?

God rollelek kommer ikke av seg selv. Barn trenger inspirasjon, materialer og lekekloke voksne.

Les mer >>

SFO på trykk

Høsten er sesong for SFO-oppslag i både lokale og nasjonale medier. Det er bare valgkampen som gir mer omtale av SFO.

Les mer >>

Bli med i leken på Hurrød SFO

I høst besøkte vi en fargerik SFO hvor barns lek har en sentral plass. Å tilby en lekende SFO setter også krav til hvordan lekemiljøet er innredet. Bli med til Hurrød og bli inspirere.

Les mer >>

Frilek i pult-universet

SFO er jevnlig blitt utsatt for kritikk og bebreidelser for å være «innholdsløs» og kjedelig. Dette kan skape et press som gir en base-hverdag med mer voksenstyrte aktiviteter og organisering av barna. Men fremmer dette barns utvikling?

Les mer >>

Barn er aldri bare barn

Du er en nøkkelperson i flere barns liv. Som barneveileder i SFO deler du livsviktig tid med barna. Dine tanker og handlinger er av stor betydning, det er viktig at du bruker både sunn fornuft, kunnskap om barn og ikke minst dine erfaringer fra jobben din.

Les mer >>

Så mye død så nær hjemme

Som forelder synes jeg det har vært vanskelig å vite hvor mye mine barn tenker på de tragiske hendelsene i Oslo og på Utøya.

Les mer >>

Gladhjørnet i SFO

Ved Årlivoll SFO i Orkdal vil de synliggjøre trivsel og glede. Og det er jo det din SFO/AKS er best på. Å tilby trivsel og glede? Flott – kikk på dette.

Les mer >>

2+2=SFO

Dere har vært med på noen måneder med innkjøring på din SFO igjen. For 60 000 seksåringer. Og dette gjentar seg årlig. Bli med på noen tanker rundt din jobb i SFO og hva din innsats betyr for de yngste skolebarna.

Les mer >>

Kaosleken på ukeplanen?

Med denne artikkelen ønsker jeg å rette søkelyset mot en type lek jeg mener får alt for liten plass i litteratur og praksis

Les mer >>