Flere artikler innen LØFT for barn
Praktiske SFOtriks – som funker!
Overgangen fra skole til SFO er gjennomført med hårfin kontroll på kaoset. Knekkebrødene er spist eller strødd utover gulvet, og støynivået er bare litt over ok. Matrester, fat, bestikk og serveringsutstyr til 108 barn er rydda unna, selv om vi er en mindre enn normalt. Noen er hjemme med sykt barn.
Les mer >>Hvor stort skal et lysglimt være?
Det viktigste begrepet og verktøyet i opplæringsprosessen LØFT for barn i SFO er lysglimtjakt. Et helt strålende begrep som åpner for en tett og god samhandling med barn
Les mer >>LØFT i hverdagen
La oss gjøre et lite eksperiment. Når du har lest det neste avsnittet, stopper du å lese.
Les mer >>LØFT i SFO - Nils
Barns medvirkning er tema her på SFOnett de to neste ukene. I dag skal vi se et eksempel på en konkret oppfølging av et barn hvor LØFT-metodikken gir medvirkning.
Les mer >>Indrestyrte barn i SFO
Av og til må vi puste mellom slagene i SFO-hverdagen. Det er viktig å få tenkt seg litt om, tid til omtanke så å si. Neste gang kan du har litt tid kan du tenke på dette; Noe av målet med arbeidet i SFO er å bidra til å skape indrestyrte barn!
Les mer >>Gi oss muligheten
30 års forskning på mobbing har ikke gitt gode løsninger på problemet. I en tid med krav om effektiv læring innenfor de undervisningstimene man har til rådighet, kan det kanskje være greit å hviske SFO..?
Les mer >>Holde-avtalen
Vi er jo opptatt av å lære barn at en avtale er en avtale. Og at avtaler må holdes. Det gjelder også når vi inngår en holdeavtale – at det er viktig å holde avtalen, altså!
Les mer >>Indrestyrte barn i SFO
Av og til må vi puste mellom slagene i SFO-hverdagen. Det er viktig å få tenkt seg litt om, tid til omtanke så å si. Neste gang kan du har litt tid kan du tenke på dette; Noen av målet med arbeidet i SFO er å bidra til å skape indrestyrte barn!
Les mer >>Truende stillhet
I går møtte jeg et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg. Under en LØFT-veiledning i en SFO var temaet stille barn. Da kom det en hånd i været.
Les mer >>





