Vi må skjerpe oss, folkens! Ikke bare SFO-folket men voksne generelt. Slutte med nedsettende karakteristikker av barn.

Vi har alle hørt dem;ordene som klippes og limes sammen med begrepet barn og brukes i en praktisk
voksenverden for å dele inn barn. Det kan være begreper som utfordrende barn, plasmabarn, vanskelige barn, barn med atferdsvansker, surrogatbarn, barn med aggresjonsproblemer, prøverørsbarn og noe så enkelt som urolige barn. 
Tilsynelatende er dette en uskyldig praksis voksne benytter for å organisere og rydde i hyllene.

Det blir liksom litt enklere når man kan betegne hendelser og forhold. Dessuten brukes mange slike begreper i en politisk debatt for å gi uttrykk for etisk forargelse eller markere et standpunkt.  Men det blir uansett like galt!
Det finnes ikke barn som ER disse forskjellige begrepene.

Selvsagt finnes det ingen barn som ER surrogater (erstatning). Det finnes heller ingen barn som bare ER vanskelige, urolige eller ukonsentrerte. Det finnes riktignok barn som er født av såkalte surrogatmødre og det finnes mange barn med mye uro
i kroppen, ja, til og med barn som sliter med å tilpasse seg omgivelsene. Disse barna har varierende behov for støtte og bistand i oppveksten. Men de har ikke behov for å bli stemplet av voksne. Jeg har f eks sett barn med diagnosen ADHD som stadig vekk greier å være konsentrert om en oppgave, foreta rolige valg når det trengs og vise en ro i kroppen mange kunne misunne dem. Selv om disse barna sliter med oppmerksomhetssvikt, impulsivitet og hyperaktivitet – ER de ikke
diagnosen.  
Barn er tvert i mot individer med krav på respekt og anerkjennelse for sin personlighet og sine strålende
muligheter. Barn er riktignok ofte ganske små og til dels lite taleføre. Det får oss kanskje til å glemme at de har det samme behovet for å bli bekreftet som unike som vi voksne har. Det å være tre, seks eller 13 år er ikke en tilstand på veien mot målet; å bli voksen. Nei, treåringen, seksåringen og trettenåringen er akkurat i denne alderen. Med de opplevelsene og det dagliglivet de er havnet i. 

Men hva skjer hvis vi skal droppe denne stemplingen av barn? Hvordan skal vi greie å holde orden i vår voksne hverdag samtidig som vi viser barn respekt? I mitt arbeid innenfor handikapidretten har jeg lært et begrep jeg liker; barn med bistandsbehov. Alle barn har behov for bistand, noen trenger litt mer enn andre. Jeg bruker også begrepet sårbare barn. Alle er jo sårbare av og til, både barn og voksne.

Disse to begrepene stempler ikke barn – og kan erstatte alle karakeristikkene som f eks urolige eller vanskelige, ukonsentrerte eller sinte barn. Når det gjelder barn unnfanget på forskjellig vis (før het det lausunge eller barn født utenfor ekteskap), har jeg et enkelt forslag; vi kaller dem barn! Da slipper vi å undersøke om egget var befruktet på ”akseptabelt” vis.  

Et lite PS til slutt.
Jeg er mann. Hvis jeg erstatter ordet barn med mann, risikerer jeg å bli karakterisert som en plasmamann, en prøverørsmann, en vanskelig mann (kanskje noen som vil støtte den) eller en urolig mann. Er han noe å satse på som f eks arbeidstaker eller ektefelle; - Han er for så vidt OK – men han er en vanskelig mann!  










Vetle i pluss

Jeg kjenner en niåring. Han heter Vetle og kan mye rart. Kjenner du også noen barn som kan mye rart?

Les mer >>

Fredrik i farta

Jeg var midt i kursprosessen LØFT for barn i SFO og denne høsten hadde Fredrik betynt i 1. Han var en gutt som absolutt trengte mye støtte og veiledning i hverdagen.

Les mer >>

Rekkeslott og hemmeligheter

Det er alltid en viss avstand mellom det vi mener og det vi gjør og sier i samvær med barn. Ofte går det fort i svingene, det er jo derfor vi trives så godt på jobben. Men det kan være lurt å feste et lite filter i overgangen mellom hjerne og kropp.

Les mer >>

LØFT for barn - Veiledning av SFO/AKS-folket

Noen av veiledningene vi har gjennomført for SFO/AKS-folket er dokumentert, og du finner dem her. Kanskje dette er situasjoner du kjenner igjen fra egen hverdag?

Les mer >>

Alle barn har et talent eller ti

I forbindelse med kursprosessen LØFT er tøft i SFO blir deltakerne oppfordret til å reise spørsmål og ta opp konkrete hendelser fra hverdagen i basene med faglig leder. Her er ett eksempel fra denne våren. Anine jobber med en gutt som har mye trøbbel og ber om råd.

Les mer >>

Vetle i pluss

Jeg kjenner en niåring. Han heter Vetle og kan mye rart. Kjenner du også noen barn som kan mye rart?

Les mer >>

Regelen om oppmerksomhet

Jeg er helt sikker på at du kjenner regelen om oppmerksomhet. Den preger hverdagen din så sterkt at du må forholde deg til den nesten hele tiden. Regelen lyder; barn etterspør oppmerksomhet.

Les mer >>

LØFT i SFO - Nils

Barns medvirkning er tema her på SFOnett de to neste ukene. I dag skal vi se et eksempel på en konkret oppfølging av et barn hvor LØFT-metodikken gir medvirkning.

Les mer >>

LØFT er tøft i SFO

I mer enn fem år har vi i Nettverket! for SFO arbeidet med å utvikle praktiske løsninger for bruk av LØFT i SFO. Årsaken er enkel; vi mener LØFT (løsningsfokusert tilnærming) for barn passer svært godt i utvikling av SFO-tilbudet. Elementene som blir presentert for kursdeltakerne inngår i et verktøy vi kaller Myk start.

Les mer >>