La oss gjøre et lite eksperiment. Når du har lest det neste avsnittet, stopper du å lese.

 Du lukker øynene og tenker på en situasjon du har vært oppe i med barn den siste uka. Situasjonen kan best beskrives slik; du måtte være ”voksen” i en litt kinkig situasjon og ta noen raske beslutninger (dette skjer jo hele tiden). Måten du opptrådte på i forhold til ett eller flere barn ga strålende samspill og god dialog og du kjente at dette er bra, ja, nå er jeg i siget. Rene suksessen altså. Når du har fått opp denne hendelsen på skjermen bak pannebrasken, stiller du deg selv noen raske spørsmål. 

  • Hva hendte egentlig?
  • Hvorfor gikk det så bra?
  •  Var det en god følelse for deg å oppleve mestring på denne måten?
  • Kan jeg tenke meg å ha flere slike opplevelser i samspill med barn på jobben i SFO?
  • Og hvis svaret er JA. Er det noe jeg kan gjøre for at det skal skje oftere?

        OK. Stopp å lese. Lukk øynene og tenk som beskrevet.

Velkommen tilbake fra tanke-eksperimentet. Det du har spolet i eget hode kalles en suksess-historie. Det er en god teknikk å gjennomføre slike indre samtaler med seg selv litt oftere.

Noen vil innvende; - Dette har jeg ikke tid til i en hektisk hverdag. Til det svarer jeg; - Med all respekt, det er feil. Vi bruker garantert mye tid på å bekymre oss over egen utilstrekkelighet og gremme oss over hva vi burde og skulle sagt til barn, partneren privat, kollegaen på jobben og stakkaren som jobbet i skobutikken da vi stakk innom på en litt dårlig dag. I tillegg er det for de fleste en del tomgangskjøring under topplokket gjennom døgnet. Her går det an å stjele litt tid og presse fram en suksesshistorie eller tre. 

Poenget med suksess-historiene er, som du skjønner, å flytte litt mer oppmerksomhet over på det du lykkes med, det du er god til, kort sagt på scoringene og de vellykkede fintene dine, for å rappe litt fra fotballspråket. Ved å gjøre dette, å gi oppturene dine mer lys, bidrar du til å øke sjansene for at de kommer tettere og oftere. Rett og slett fordi du avklarer hva som skal til for å lykkes.

LØFT FOR BARN I SFO/AKSFlere tusen ansatte i SFO og barnehage over hele landet har deltatt i prosess for å trene seg på denne tenke- og handlemåten. Tilbakemeldingene er formidable. Fra typen «Så enkelt, hvorfor har vi ikke startet med dette før» til «Det virker – nå kjenner jeg at jeg mestrer de daglige utfordringene mye bedre» og «Jeg går oftere hjem fra jobben stolt og glad over det jeg har fått til med barna».
Kursprosessen LØFT for barn i SFO er gjennomført i nesten 100 kommuner. Mange velger å kjøre prosessen påny etter noen år. Ta kontakt med terje@sfonett.no hvis du ønsker besøk og et faglig løft i din SFO/kommune. Prosessen kan nå også gjennomføres digitalt. 

 

Hemmelig barn på Jara SFO (fra arkivet)

Sfonett er en stor skattekiste. De fire SFOene i Åsnes kommune hadde høsten 2011 gjennomført kursprosessen LØFT for barn i SFO. På Jara skoles SFO gikk barna rundt og funderte på hvem som var ukas hemmelige barn.

Les mer >>

Barnets egen skygge

Det blir vanskelig for barnet å komme seg unna skyggen av sitt eget dårlige rykte… Her er et utdrag fra boken LØFT for barn i SFO og samtidig både et opplegg til en planleggingsdag og en tilnærming til et barn du/dere kanskje sliter litt med.

Les mer >>

Jo, jeg ser at du mestrer

Kurset LØFT for barn gjennomføres nå i ny versjon rundt om i mange kommuner. Livsmestringsfaget er på vei inn i skolen, og i SFO-basene har dette vært hovedfag i flere tiår. Derfor handler dette skreddersydde kurset om SFO, om SFO-ansatte og om veien til bedre kvalitet.

Les mer >>

LØFT for en urolig gutt

Rolf er urolig. Sitter sjelden stille. Poden er ellers blid og hverken spytter, slår eller sykler på andre. Det hjelper lite når voksne ber 8-åringen være stille eller sitte rolig. Her er et forslag til hvordan du kan jobbe løsningsfokusert (LØFT for barn) med den gutten.

Les mer >>

Holde-avtalen

Vi er jo opptatt av å lære barn at en avtale er en avtale. Og at avtaler må holdes. Det gjelder også når vi inngår en holdeavtale – at det er viktig å holde avtalen, altså!

Les mer >>

Vetle i pluss

Jeg kjenner en niåring. Han heter Vetle og kan mye rart. Kjenner du også noen barn som kan mye rart?

Les mer >>

SFO’sk ros

Vi utgjør en del av barns liv. En ganske stor del faktisk! Noen vil kanskje hevde at med stadig kortere SFO-dag, tynnes det ut litt. Men den plassen du har i barns liv blir faktisk viktigere enn noensinne.

Les mer >>

Den nye gutten

Vi har hatt lysglimtjakt på ett barn som vi har ”slitt” med i lang tid. Kanskje har vi også blitt farget av den ”kampen” vi har hatt med dette barnet. Jeg kan nevne slåing, biting, kalling både til barn og voksne. Her måtte vi gjøre noe både for barnet og oss selv.

Les mer >>

LØFT er tøft i SFO

I mer enn fem år har vi i Nettverket! for SFO arbeidet med å utvikle praktiske løsninger for bruk av LØFT i SFO. Årsaken er enkel; vi mener LØFT (løsningsfokusert tilnærming) for barn passer svært godt i utvikling av SFO-tilbudet. Elementene som blir presentert for kursdeltakerne inngår i et verktøy vi kaller Myk start.

Les mer >>