Du er en nøkkelperson i flere barns liv. Som barneveileder i SFO deler du livsviktig tid med barna. Dine tanker og handlinger er av stor betydning, det er viktig at du bruker både sunn fornuft, kunnskap om barn og ikke minst dine erfaringer fra jobben din.

Vi vil gjerne ha deg med på en liten tankereise – en liten etterferietripp – mens nye barn nå ankommer i august og det er utdeling av mange blanke ark i SFO, både til veteranene i 2.-, 3.- og 4.klasse og ikke minst de ”nye”. Som jo så absolutt ikke er nye – men tvert imot både erfarne, innsiktsfulle og kloke.

Husker du selv da du var sju år? Ikke det nei… Det er vanskelig å finne filen dette året er lagret i oppi skrotloftet. Men det er all grunn til å stole på nærstående som hevder at du faktisk har vært sju år. I et helt år. Ja, det varer i 12 måneder. Omtrent 365 dager. Hver dag i sjuåringens liv bringer noe som er helt sikkert og helt forutsigbart, nemlig at det er en dag mindre til han eller hun fyller åtte og ikke lenger kan sies å være sju.

Selv om du ikke husker så mye fra ditt liv som sjuåring eller åtteåring eller seksåring, er det helt sikkert mye av det som skjedde det året som er lagret, som er i deg, ja, som er en del av deg. Du er preget av det året.

Før, i gamle dager, ja, før flere kriger som er mye omtalt, betraktet man barn som miniversjoner av voksne. Et barn var pr definisjon en uferdig voksen. Etter hvert er synet på barnet endret; i vår tid aksepterer vi at det å være barn ikke er en midlertidig tilstand. Nei, barn er på sitt vis fullkomne individer, ikke som halvveis utviklede voksne, men som unike personer. Det å være sju år blir dermed en fantastisk opplevelse, kanskje, fylt med muligheter og hendelser. Som sjuåring har du en helt ekstrem kapasitet for læring. Du kan ta til deg informasjon i et tempo du bare kan drømme om som voksen. I alle fall hvis du er så heldig å få tilbringe tid i en strålende SFO, der de voksne vet at det å være sju år er helt enestående. Og der de samme voksne gjør alt de kan for å gi deg et sjuårsår du aldri kan glemme og erfaringer og innsikt du vil ha glede av gjennom hele livet. 

Vi i Nettverket! for SFO – to tidligere sjuåringer – jobber kontinuerlig for å hjelpe deg til å bli en enda bedre versjon av deg selv. Vi er overbevist om at du gjennom å være aktiv deltaker i et nettverk sammen med omtrent 10 000 SFO-kolleger på over 1100 skoler over absolutt hele landet, kan bidra til å utvikle din praksis, din væremåte med barna.

Vi byr på skrytebenken i Mørkvedmarka SFO i Bodø, der voksne setter seg med barn som har gjort eller sagt noe prisverdig. Vi forteller deg om Go'Praten de praktiserer ved Berg SFO i Trondheim. Vi formidler med beundring om "Ridderprosjektet" ved Finstad SFO i Ski kommune og "Byen vår" prosjektet ved Stabbursmoen SFO i Trondheim. Vi formidler erfaringene fra lysglimtjakten i Romolslia SFO i Trondheim og barnet i Kragerø som utbryter etter tre dager sammen med voksne som jakter på det han lykkes med; - Nå er det helt nydelig å være i SFO. Og så sover jeg så godt om natta,.. Vi tilbyr egen SFO-DVD fra Borge SFO i Fredrikstad der barna er ute i perioder, helt ute – og de voksne registrerer langt færre konflikter blant ute-barna. Vi smiler lurt når vi forteller deg om kokken Erik Lindstrøm ved Selnes SFO i Tromsø som inspirerer barn til å la tunge få møte nye smaker.

Vi leser faglitteratur, forskningsrapporter og følger den faglige debatten. Alt som kan være av interesse forsøker vi å formidle til deg idet du spretter forbi på vei for å hjelpe noen barn i klemme.

Og grunnen til at vi gjør denne jobben for deg, at vi inviterer deg til samspill om oppgaven med å utvikle deg til en enda bedre utgave av deg selv, er vel åpenbar! Det er nemlig helt sikkert, udiskutabelt og klinkende klart at barn skal få lov til å være barn sammen med deg. At de skal få støtte og hjelp til å utvikle livskunnskap og skaffe seg venner. At de skal få lov til å oppleve det å være sju, seks, åtte eller ni år som unikt. 

Husk også at det finnes lagret rekker med ideer og innspill og forslag og inspirasjon til deg på sfonett.no. Det er lurt å registrere deg som underbruker hvis du ikke er leder. Det gjøres enkelt ved å klikke på LEGG TIL UNDERBRUKERE når SFO’en din er innlogget og legge inn ditt navn og din epostadresse. Da får du tilgang til sfonett.no  i eget navn og oppfølging ved en SFO-epost fra oss et par gang hver måned.

Derfor er miljøterapeuter og miljøteam så viktige i SFO og AKS

I hverdagen møter vi på alle typer barn. Som fritidsarena må vi ivareta alle.

Les mer >>

Med hjertet i resepsjonen

Når du kommer inn gangen på Blomhaug SFO i Gjøvik er det lett å se at relasjonsbygging er noe som preger denne SFO.

Les mer >>

Inspirerende lokaler skaper god lek

Hvordan ville lekemiljøet på SFO sett ut om vi hadde spurt barna? Vi vet at det fysiske miljøet er en fritidspedagogisk ressurs.Det er ingen tvil - rom skaper kvalitet!»

Les mer >>

Barn som ikke leker

Barn som ikke leker er voksnes ansvar. Hvorfor har en del barn vansker med å komme med i leken? Hvorfor tar noen barn aldri initiativ til lek med andre? Den svenske organisasjonen Lekfrämjandet har i tre år jobbet med et prosjekt kalt BASIL – Barn som inte leker.

Les mer >>

Leksehjelpen under lupen

Godt ute i det andre skoleåret med statlig finansiert leksehjelp, kommer den første rapporten om tiltaket i 19 utvalgte kommuner. Leksepolitikk er ikke enkelt.

Les mer >>

Jentelego i SFO

Hvordan takler vi jentene i SFO? Ja, for vi takler faktisk. Hele tiden, delvis uten å være bevisst konsekvensene takler vi jenter (og gutter også) med et sett av reaksjonsmønstre. Vi er viktige voksne i jentenes liv – i gullalderen for sosialisering, 6-9 år.

Les mer >>

Opprykk for leksetilbudet

Fra høsten 2010 innførte myndighetene tilbud om leksehjelp for alle i 1.-4. klasse. Årlig brukes det nærmere en halv milliard på dette. I løpet av året regner vi med å kunne presentere en foreløpig evaluering men nå kommer det innspill om pengebruken fra kommunalt hold…

Les mer >>

VENNSKAP + LEK = SFO

SFO/AKS bør få stadig mer oppmerksomhet. Sakte men sikkert blir det klart for beslutningstakere innenfor skole og oppvekst lokalt og i de fleste departementene og stortingspolitikere sentralt – at SFO er en nøkkel når læringsmiljøet skal utvikles.

Les mer >>

Unna vei, her kommer jeg!

Barn med færre risikoerfaringer vil være mindre rustet til å oppfatte graden av fare de faktisk står ovenfor. Kan vi i SFO lære noe av forskning knyttet til risikoleken i barnehagen.

Les mer >>