Du er en nøkkelperson i flere barns liv. Som barneveileder i SFO deler du livsviktig tid med barna. Dine tanker og handlinger er av stor betydning, det er viktig at du bruker både sunn fornuft, kunnskap om barn og ikke minst dine erfaringer fra jobben din.

Vi vil gjerne ha deg med på en liten tankereise – en liten etterferietripp – mens nye barn nå ankommer i august og det er utdeling av mange blanke ark i SFO, både til veteranene i 2.-, 3.- og 4.klasse og ikke minst de ”nye”. Som jo så absolutt ikke er nye – men tvert imot både erfarne, innsiktsfulle og kloke.

Husker du selv da du var sju år? Ikke det nei… Det er vanskelig å finne filen dette året er lagret i oppi skrotloftet. Men det er all grunn til å stole på nærstående som hevder at du faktisk har vært sju år. I et helt år. Ja, det varer i 12 måneder. Omtrent 365 dager. Hver dag i sjuåringens liv bringer noe som er helt sikkert og helt forutsigbart, nemlig at det er en dag mindre til han eller hun fyller åtte og ikke lenger kan sies å være sju.

Selv om du ikke husker så mye fra ditt liv som sjuåring eller åtteåring eller seksåring, er det helt sikkert mye av det som skjedde det året som er lagret, som er i deg, ja, som er en del av deg. Du er preget av det året.

Før, i gamle dager, ja, før flere kriger som er mye omtalt, betraktet man barn som miniversjoner av voksne. Et barn var pr definisjon en uferdig voksen. Etter hvert er synet på barnet endret; i vår tid aksepterer vi at det å være barn ikke er en midlertidig tilstand. Nei, barn er på sitt vis fullkomne individer, ikke som halvveis utviklede voksne, men som unike personer. Det å være sju år blir dermed en fantastisk opplevelse, kanskje, fylt med muligheter og hendelser. Som sjuåring har du en helt ekstrem kapasitet for læring. Du kan ta til deg informasjon i et tempo du bare kan drømme om som voksen. I alle fall hvis du er så heldig å få tilbringe tid i en strålende SFO, der de voksne vet at det å være sju år er helt enestående. Og der de samme voksne gjør alt de kan for å gi deg et sjuårsår du aldri kan glemme og erfaringer og innsikt du vil ha glede av gjennom hele livet. 

Vi i Nettverket! for SFO – to tidligere sjuåringer – jobber kontinuerlig for å hjelpe deg til å bli en enda bedre versjon av deg selv. Vi er overbevist om at du gjennom å være aktiv deltaker i et nettverk sammen med omtrent 10 000 SFO-kolleger på over 1100 skoler over absolutt hele landet, kan bidra til å utvikle din praksis, din væremåte med barna.

Vi byr på skrytebenken i Mørkvedmarka SFO i Bodø, der voksne setter seg med barn som har gjort eller sagt noe prisverdig. Vi forteller deg om Go'Praten de praktiserer ved Berg SFO i Trondheim. Vi formidler med beundring om "Ridderprosjektet" ved Finstad SFO i Ski kommune og "Byen vår" prosjektet ved Stabbursmoen SFO i Trondheim. Vi formidler erfaringene fra lysglimtjakten i Romolslia SFO i Trondheim og barnet i Kragerø som utbryter etter tre dager sammen med voksne som jakter på det han lykkes med; - Nå er det helt nydelig å være i SFO. Og så sover jeg så godt om natta,.. Vi tilbyr egen SFO-DVD fra Borge SFO i Fredrikstad der barna er ute i perioder, helt ute – og de voksne registrerer langt færre konflikter blant ute-barna. Vi smiler lurt når vi forteller deg om kokken Erik Lindstrøm ved Selnes SFO i Tromsø som inspirerer barn til å la tunge få møte nye smaker.

Vi leser faglitteratur, forskningsrapporter og følger den faglige debatten. Alt som kan være av interesse forsøker vi å formidle til deg idet du spretter forbi på vei for å hjelpe noen barn i klemme.

Og grunnen til at vi gjør denne jobben for deg, at vi inviterer deg til samspill om oppgaven med å utvikle deg til en enda bedre utgave av deg selv, er vel åpenbar! Det er nemlig helt sikkert, udiskutabelt og klinkende klart at barn skal få lov til å være barn sammen med deg. At de skal få støtte og hjelp til å utvikle livskunnskap og skaffe seg venner. At de skal få lov til å oppleve det å være sju, seks, åtte eller ni år som unikt. 

Husk også at det finnes lagret rekker med ideer og innspill og forslag og inspirasjon til deg på sfonett.no. Det er lurt å registrere deg som underbruker hvis du ikke er leder. Det gjøres enkelt ved å klikke på LEGG TIL UNDERBRUKERE når SFO’en din er innlogget og legge inn ditt navn og din epostadresse. Da får du tilgang til sfonett.no  i eget navn og oppfølging ved en SFO-epost fra oss et par gang hver måned.

Ut og lek

Det ser ut som vi blir kvitt leksetilbudet! Det rykker i de fleste kommuner oppover til høyere trinn der behovet er større. Dermed blir det litt mer tid til leken. Helt fantastisk.

Les mer >>

Frokost og disko på morgenen

Under konferansen Kvalitet i SFO 2020 besøkte vi to morgenåpninger. Haukås SFO og Alvimhaugen SFO er på sitt beste allerede når ungene kommer på morgenen. Bli med på besøk.

Les mer >>

Voksne tråkker stien

Av og til tenker jeg; det er ingen spøk å arbeide med barn! Og det er jo sant.

Les mer >>

«Boksen går!»

Du ser ut av vinduet en ettermiddag i august. Midt i skolegården står en 10-åring med den den ene foten på ei bøtte. Han har hendene foran øynene. To jenter på 8 og 9 år har bøyd seg ned bak kassa med strøsand. En gutt kommer frem bak uteboden og kommer seg i skjul bak søppelskuret. Hva er det som foregår?

Les mer >>

Voksenstyrte barn i SFO/Aktivitetsskolen

– Barn må få tid til å være barn, slår HiO-lektor Knut Løndal fast. Han frykter at større kontroll av barna i SFO/Aktivitetsskolen vil gå ut over viktig leketid.

Les mer >>

Ord på veggen

Med enkle midler kan vi bidra til leselyst og nysgjerrighet blant barn. Den viktigste formen for lesestimulering i SFO er uten tvil voksne som leser høyt for barn. Men vi kan jo gå videre og skape variasjoner.

Les mer >>

Rom for lek i skolen

Er leken på vei inn i skolehverdagen? Mye tyder på det når det nå jobbes med å endre både metodikk og innhold i skolen i nye læreplaner. Hva betyr dette for SFO og AKS?

Les mer >>

Den magiske dør til julelunsjen

De ansatte ved Elvetun SFO ville skape litt magi når ungene ankom årets julelunsj. Det klarte de ved enkle grep.

Les mer >>

Hokus pokus fritidsfokus

Vi ønsker å fortelle ”verden der ute” hvorfor vi mener barn bør få beholde sine avmålte timer og sitt liv i en fritidspedagogisk ånd – uanhengig av om det er i SFO eller en fremtidig heldagsskole.

Les mer >>