Les også
Gjenbruksjula, del 2
Etter at den nasjonale avisveka var gjennomført lyste det formeleg i auga til oss i SFO. Avisene skulle ikkje få lov å gå til papirdunken før dei hadde blitt nytta som enda eit ledd i "formingsloopen". Vi hadde laga avisjuletrebileter frå før (sjå gjenbruksjula del 1), men ville vidareutvikle juletreskogen enda litt til... Då vart det aviskjegletre i ein fykande fei...
Les mer >>Barns medvirkning i farger og fantasi
Hvordan ser en vegg ut når barna får bestemme? På Korsvoll AKS i Oslo fikk 4 og 5. trinn-elevene slippe fantasien løs. Resultatet ble et fargesprakende kunstverk de selv har vært med å skape, sammen med kunstner Morten Kveen.
Les mer >>Lag en edderkopp
Kul edderkopp, enkel å lage
Les mer >>Rockekonsert for SFO
Tenk dere 400 SFO-barn på rockekonsert. I Stavanger fikset de en litt annerledes aktivitet for SFO-barna, til stor jubel.
Les mer >>Jungelboka
Hva kan man gjøre med 26 aper, 35 barn, ni fugler,, 18 fjerdeklassinger, en SFO leder med pågangsmot og tid til overs og et positivt personale?
Les mer >>Sørlipodden - Sørli SFO med egen podkast
Sørli SFO i Nittedal kommune har nettopp gitt ut sin første episode av Sørlipodden.
Les mer >>Sirkus
Å lage et eget sirkus i SFO er en kjempeflott aktivitet. Her kan man putte inn dans, drama, musikk, fysisk aktivitet, forming og enda mer. Opplegget er laget for barnehager, men kan like gjerne benyttes i SFO.
Les mer >>Lag et fuglekort
Morsomt brett-ut kort med fuglenebb. Fin aktivitet ved tegnebordet.
Les mer >>Barns medvirkning og samskaping i praksis – eksempler fra Berg SFO
På Berg SFO i Trondheim får 4. trinn-elevene muligheten til å fordype seg i musikk og teater på barnas premisser. Gjennom Band og Mona-artig får barna være medskapere fra idé til forestilling. De velger selv låter, karakterer, replikker og rekvisitter og møter voksne som støtter, forenkler og heier. Dette er barns medvirkning i praksis, med eierskap, kreativitet og fellesskap i sentrum.
Les mer >>



