Den nye SFO-hverdagen vil forsterke behovet for barneveiledere. Som leder blir hovedoppgaven å få inntil 15 barn til å oppleve, leke og trives sammen.
Rollen som veileder for barn i SFO er ingen spøk. Spesielt ikke når du fra mandag skal legge til rette for at barn i faste grupper skal oppleve lagfølelse og tilhørighet. Du skal markere grenser, sørge for at dynamikken i gruppen får en positiv tone og er preget av VI-følelse. Her er det DU som barneveileder som skal skinne.
Stemningen i og kvaliteten på din gruppe (kohort) vil være preget av hva du som leder fokuserer på. Det er nå du skal vise dine egenskaper som relasjonsbygger, igangsetter og prosjektleder. De neste ukene kan bli uker som ungene vil huske i mange år fordi de var på din gruppe.
Skap en god lagfølelse
Som barneveileder er din oppgave å veilede barn, legge til rette for at hvert enkelt barn får vist frem en god versjon av seg selv innenfor den gruppen du har ansvar for.
Som leder kan det være fint å starte første møte i en ny gruppe med en samling.
- Lag en god ramme for hvordan dere skal være sammen.
- Vær tydelig på regler som er bestemt.
- La barna få være med å medvirke på hva dere kan gjøre sammen.
- La barna få komme med forslag til hva som er lurt for at dere skal ha det fint sammen.
- Skal gruppen kanskje få et navn? Kompani ?
Slik blir starten preget av gode rammer og en sterk tilhørighet innenfor gruppen.
Du bestemmer mye av stemningen i gruppen. Skap positive forventninger, se og involver barna når dere må lete etter løsninger eller behøver litt energi i gruppen.
Bruk LØFT for barn
Det er utrolig viktig å ta vare på seg selv i en jobb med barn. Her er et enkelt, virksomt råd som du kan omsette blant levende unger umiddelbart Og det fine er at dette enkle rådet kan du også bruke i andre sammenhenger f eks overfor egne barn og partneren.
Rådet lyder slik; Knip barn på fersken! Umiddelbart tenker du vel noe sånt som at dette er jo lite nytt, og hjelper det? Vel, jeg må innrømme at rådet er formulert slik i en litt språkleken sammenheng. Det dette egentlig handler om er et viktig valg i vår praksis som barneveileder.
La oss være enige om at vi foretar mange valg hver dag på jobben. Vi velger hva vi ønsker å ta opp med barna, på godt og vondt. Vi velger hva vi skal foreslå, ta initiativ til. Og vi velger hvordan vi skal bevege oss rundt omkring når barna er opptatt med sin lek. Det siste er ikke minst viktig. Skal du knipe barn på fersken, må du nemlig være litt bevegelig. Sitter du limt til bordet der kaffekoppen bor, blir det f eks ikke mye kniping.
La oss tenke oss at du beveger deg rundt i full lysglimtjaktmodus. Og mens du smyger mellom bord og stoler eller ute langs gresskanten, har du alle sansene stilt på opptak. Når du ser noe barn gjør eller sier som du gjerne vil reagere på, slår du til! Legg sjela di i å tydeliggjøre hva du mener om det barnet har gjort eller sagt. Bruk energi, vis med hele kroppen hva du mener. Greier du dette?
Det er viktig å understreke følgende. Når du kniper barn på fersken på denne måten, skal det uten unntak, altså helt uten unntak, være for saker og ting barnet har gjort eller sagt som du synes er prisverdig, elskverdig, fint, flott og forbilledlig. Gi barnet en supertilbakemelding, (se egen omtale av dette på www.sfonett.no) som er personlig, handlingsrettet og avlevert med entusiasme, gjerne litt uttrykt forbauselse og uten noen form for hale (hale kan være; fint om dette skjedde oftere).
Supertilbakemeldingen bør også leveres som ferskvare. Men ikke bryt av leken for å gi den, sørge bare for at barnet har sett at du fikk med deg det flotte som skjedde ved å gi et lite tegn. Når sjansen byr seg senere, kommer du tilbake til det flotte lysglimtet og forteller barnet hvorfor du ble så glad.
«Ola. Jeg synes det var veldig fint at du spurte Even om han ville leke med deg i sted, da dere gikk opp til huskestativet. Du så at han gikk for seg selv, og jeg så at han ble veldig glad da du spurte. Og det, Ola, er veldig viktig. Du kan gjøre andre barn glade! Tenk det!»
Å knipe barn på fersken på denne måten, er særlig effektivt overfor barn som ofte blir knepet for mindre trivelige saker og stadig er i litt konflikt med barn og voksne. Jo flere slike situasjoner du kniper barnet i, jo oftere vil dette barnet velge gode løsninger og harmonisk atferd.
Knip et barn, da vel – på fersken!