Da vi skulle lage podkasten SFO/AKS – Livets treningsstudio, ønsket vi å skape et visuelt uttrykk som speiler det podkasten handler om – nemlig fellesskap, mangfold, lek og livsglede. Og hva er vel bedre enn å spørre de som kjenner feltet best: barna og de ansatte i SFO/AKS?

Vi i redaksjonen – Silje, Ole Morten og Terje – bestemte oss derfor for å arrangere en tegnekonkurranse for å finne vår illustrasjon: noe som både kunne bli en visuell logo på Spotify og fungere som hovedbilde på nettsiden der episodene våre ligger.

To tegninger – én vinnerillustrasjon

Vi fikk inn mange flotte bidrag fra hele landet, og det har vært en stor glede å se hvor mye kreativitet og engasjement som finnes både blant barn og voksne i SFO/AKS. Tusen takk til alle som har sendt inn – dere har inspirert oss!

Etter mye vurdering, falt valget på to vinnere – som sammen blir inspirasjonskilde til vår nye podkastillustrasjon:

Øyra SFO i Volda, der en av de ansatte har laget en tegning som formidler mangfold, glede og fellesskap på en fantastisk måte. Dette bildet blir det sentrale motivet i illustrasjonen.

Midtun SFO i Bergen, der en 6-åring har levert en sjarmerende og kreativ tegning som rett og slett traff oss midt i hjertet. Denne skal få en egen plass i bildet – oppe til høyre – som en påminnelse om at barna alltid er i sentrum.

Pizza og heder

Som en liten takk og feiring sender vi pizza til begge vinnerbasene – for både små og store vinnere fortjener å bli gjort stas på!

Følg med!

Den ferdige illustrasjonen vil snart være synlig på Spotify, samt her på sfonett.no der vi har samlet alle episodene og videofilene.

Serviceforeldrene

Har dagens foreldre tippet helt over når det gjelder å sette sine barn i sentrum? Jesper Juul slipper denne gangen til en av sine lesere, "Stresset supermamma".

Les mer >>

Hun fortjente applaus - men...

Til stede eller tilgjengelig eller helst begge deler. Barn forteller; når voksne snakker sammen er det vanskelig å få kontakt. Kanskje en idé å drøfte tilgjenglighet på personalmøtet?

Les mer >>

Mellom kjeft og kjærlighet - 2

Hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre?

Les mer >>

Vennskap er viktigst

Dannelsen av et sosialt felleskap med andre barn og voksne står sentralt i den nye rammeplanen for SFO, og hvert enkelt barn skal få en opplevelse av å høre til. Slik sørger vi for at det er trygt og godt å være på SFO.

Les mer >>

Lei seg – følelsesskolen del 6

Denne gang er det følelsen "lei seg" det handler om i følelsesskolen

Les mer >>

Se på Bertha

Se på Bertha i epletreet. Hva ser du? Bortsett fra Bertha som klatrer i epletreet..!

Les mer >>

Ordene styrer oss

Vi er en faggruppe i fri dressur i et åpent landskap. Mange kan observere vårt arbeide, og vi bedømmes i stor grad ut fra det andre observerer og opplever. Da er det ekstra viktig å vurdere hvordan vi kommuniserer i personalgruppen

Les mer >>

Barn som utfordrer i SFO 2 - Du forsterker relasjonen til barnet

Når barnet hjelper en annen, er hensynsfull, hilser vennlig på deg eller andre, deler i leken eller sitter rolig i fem minutter ved matbordet på tross av maurtua du vet barnet har i buksebaken. Da klemmer du til og viser at du er imponert og fornøyd.

Les mer >>

Prat i vei

Barn trenger voksne samtalepartnere. Både som rollemodeller og ikke minst for å utvikle språket. Her er noen råd på veien mot en mer skravlete SFOhverdag.

Les mer >>