For rektor Colin Pritchard-Davies ved Eiganes skole i Stavanger er undervisning + SFO = skole. SFO er ikke et tillegg, men en avgjørende arena for barns læring, lek, utforsking og utvikling og et sted der fellesskap og sosial kompetanse får blomstre. Meld deg/dere på årets konferanse KVALITET I SFO 2025 og hør Colin live i Oslo sammen med over 350 i salen eller få med deg konferansen digitalt der du er. Påmeldte (fysisk eller digitalt) får også tilgang til opptak av konferansen til og med 7.januar 2026.

Eierskap, nysgjerrighet og tid til å møtes. Tre nøkkelord som avgjør om kvaliteten i SFO får vokse.
Når rektorer, SFO-ledere og kommunens oppvekstledelse står samlet om disse verdiene, skapes grobunn for både trivsel og utvikling.
KVALITET I SFO 2025 får du inspirasjon og verktøy til å styrke ledelse, samspill og felles retning. For en skolehverdag der hele barnet får plass.

Møt rektor Colin på årets konferanse Kvalitet i SFO 2025

Ved Eiganes skole her de optimalisert samspillet mellom skole og SFO, med ambisiøse mål, tydelig rollefordeling og nettopp ett «VI»-felleskap mellom undervisningsdel og fritidstilbud. For Colin og SFO-avdelingsleder Ingrid Solem handler det om at alle ansatte får tid til faglig påfyll, at ledelsen av SFO har kompetanse, tid og tydelig mandat og at rektor og SFO-ledelse jobber som ett team.

Forskning viser at ledelse betyr enormt for skolekultur og utvikling. Studier viser at skoler med positive kulturer kjennetegnes ved at ledere fremmer samarbeid, feirer fellesskap og involverer de ansatte i strategisk arbeid. Inkluderende skoleledelse der ledere har tydelig visjon, organiserer sammen og verdsetter mangfold er avgjørende for at alle elever oppnår lærings- og trivsel. Når SFO/AKS blir en integrert del av skolehverdagen, skapes det kontinuitet, trygghet og sammenheng som gavner barna.

Det er ledelsens ansvar å skape struktur og tid: avdelingsleder med kompetanse må ha tid, daglige treffpunkter må være etablert, og visjonen for SFO må være tydelig for hele skolen. Når rektor tar eierskap til både undervisning og SFO, og inviterer SFO-leder med inn i beslutninger og visjonsarbeid, oppstår et system der SFO ikke bare er passivt rom etter undervisningen, men et aktivt bidrag til helhetlig skole.

Rektor med på konferansen

To dager  dedikert til ledelse, eierskap og kvalitet i SFO/AKS, gir tid og rom til refleksjon og samhandling. Ved å delta sammen kan rektor og SFO-leder bruke konferansen som felles plattform for utvikling: de kommer hjem med konkrete ideer, felles språk og handlingsorientert tenkning som kan tas direkte inn i egen skole. Kollegial inspirasjon og faglig energi gjør at dere i fellesskap kan løfte kvaliteten for barna i SFO.

Vi oppfordrer alle rektorer og SFO/AKS-ledere til å reise sammen til Kvalitet i SFO 2025. Ta to dager og inviter dere selv til å bygge eierskap, nysgjerrighet og sammenheng i egen skolehverdag. Har dere ikke mulighet til å reise til Oslo så delta digitalt.

Meld dere på i dag

3 spørsmål til refleksjon for REKTOR og SFO-LEDER

1. Hvordan legger VI som ledere til rette for at SFO og undervisningsdelen møtes jevnlig og deler erfaringer?

2. Har VI ved vår skole et tydelig mandat, kompetanse og tid til å utvikle kvaliteten?

3. Hva kan VI gjøre for å styrke felles forståelse av barnets hele dag og hvordan kan VI sammen bidra til trivsel, læring og utvikling?

Flere artikler innen Kompetanseheving og kapasitetsbygging i SFO

Del 1 Turnover i SFO

Stor turnover i SFO er et kjent utfordringsbilde. Turnover har en sammenheng med små stillinger som har gjort at det for folk flest ikke har vært mulig å leve av en slik jobb. For oss medførte dette at vi ikke greide å holde på gode folk og ikke greide å bygge kompetanse i avdelingen

Les mer >>

Bachelor i skolefritidspedagogikk

Endelig skal de første skolefritidspedagoger bIi utdannet i Norge. UIS Læringsmiljøsenteret gleder seg. Her kan du lese mer om studiet og hvordan du kan søke.

Les mer >>

TEMA: Kapasitetsbygging i SFO - Del 3: Møter og møtekultur

Når den nåværende rektoren vår startet for ca 9 år siden ble det gjort en god opprydding i møtestruktur og møtekultur.

Les mer >>

Del 4 Betydningen av styrket skoleledelse i SFO

I 2009 ble styrket skoleledelse innført i Stavanger kommune, og det betyr at avdelingsleder SFO skal være en del av skolens ledelse. Dette forstås og praktiseres dessverre ulikt i mange virksomheter. På Jåtten har innføring av styrket skoleledelse hatt stor betydning for SFO-basert utviklingsarbeid.

Les mer >>

SFO som en lærende organisasjon

Hvordan kan SFO utvikles som en lærende organisasjon i tråd med rammeplanens krav? Ved å bygge på prinsippene fra Peter Senge og profesjonelle læringsfellesskap, kan SFO bli en arena for kontinuerlig utvikling til det beste for både barn og ansatte.

Les mer >>

Kompetanseheving ved Jåtten SFO

Høsten 2018 ble den nasjonale evalueringen av SFO fremlagt: Lek, læring og ikke pedagogikk for alle. Det var 3 ting som skilte seg tydelig ut i evalueringen: 1) pris 2) innhold og organisering (kvalitet) 3) kompetanse. I denne sammenhengen er det punkt 3, kompetanse i SFO, vi skal se nærmere på.

Les mer >>

Hva er vel skolen uten SFO?

Endelig er nasjonal rammeplan for SFO publisert, og den gjelder fra 1. august 2021. Noen vil kanskje mene at dette var på høy tid, mens andre synes at en nasjonal rammeplan er unødvendig styring av noe som allerede fungerer godt på lokalt nivå.

Les mer >>

TEMA: Kapasitetsbygging i SFO - Del 2: Fagbrev på jobb

Opplæringskontoret i Stavanger kommune har over flere år tilbudt ansatte å ta fagbrev på jobb for ufaglærte i barnehage og SFO.

Les mer >>