Årets utgave av konferansen «Kvalitet i SFO» hvor forsker og psykolog Cecilie Evertsen ga et sterkt og viktig budskap: Barn er ikke blitt mer “vanskelige” – de lever i omgivelser som gjør det vanskeligere for dem å finne balanse.

Når barn strever, er det vi voksne som må forstå hvorfor og bygge miljøer som støtter, regulerer og gir trygghet.

Evertsen, som arbeider ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger, forsker på relasjoner, psykisk helse og kvaliteten i samspill. Forskningen hun presenterte viser et tydelig mønster: Stadig flere barn mangler den støtten som gir dem ro, oversikt og kapasitet til å håndtere hverdagen. Dette handler ikke om barn som “ikke tåler noe” – men om at rammene rundt dem ofte ikke hjelper dem å finne tilbake til balanse.

Ikke robuste barn – men robuste miljøer

Evertsen er tydelig på at vi må skifte fokus.

– Det er helt uinteressant å snakke om «robuste barn». Det er et begrep som lett kan misforstås, fordi det kan høres ut som om robusthet ligger iboende i barnet. Men det er i strid med det vi vet i dag.

Hun understreker at robusthet ikke er noe et barn enten har eller ikke har.

– Kapasitet for robusthet utvikler seg alltid i samspill mellom barnets genetiske utgangspunkt og konteksten det vokser opp i. Derfor er det mer betimelig å snakke om robuste oppvekstmiljø. Robuste barn er resultatet av robuste miljøer – ikke omvendt.

Dette er et kraftfullt perspektivskifte: Ansvar og mulighet ligger hos oss voksne. Barn som mister fotfeste, trenger ikke “å lære å tåle mer” – de trenger trygge rammer, stabile relasjoner, voksne som tåler deres uro og et miljø som gir rom for mestring.

Når balansen ryker – hva handler det egentlig om?

I forskningsartiklene Evertsen viser til, beskrives barn som i ubalanse – barn som blir veldig triste veldig fort, som blir sinte av små ting, som ikke klarer å finne ro, eller som trekker seg helt tilbake. Evertsen understreker at dette ikke er et tegn på svakhet hos barnet, men et signal:

Barnet mangler noe det burde få fra omgivelsene.

Det kan handle om:

  • for mange inntrykk
  • stress i omgivelsene
  • lite voksenkontakt
  • manglende forutsigbarhet
  • for lite støtte i overgangene
  • voksne som selv er slitne og overstimulerte

Barn mister ikke balansen fordi de vil det – men fordi noe rundt dem ikke bærer.

 

Relasjonen er selve motoren i robusthet

Forskningen Evertsen løfter fram viser gang på gang at den enkeltfaktoren som betyr mest for barns robusthet er kvaliteten på relasjonene rundt dem.

Barn blir mer robuste når voksne:

  • er følelsesmessig tilgjengelige
  • tåler barnas følelser uten å bli overveldet
  • gir dem språk for det som skjer
  • er forutsigbare, varme og tydelige
  • regulerer før de korrigerer
  • setter grenser på måter som bygger trygghet

Med andre ord: Robusthet er et relasjonelt produkt.

Når voksne samarbeider godt – står barna sterkere

Evertsens forskning viser også at miljøer med god samhandling mellom voksne skaper langt bedre balanse hos barna. Når personalet:

  • er samstemte
  • har et felles språk for følelser og regulering
  • støtter hverandre i pressede situasjoner
  • tar de vanskelige samtalene internt – ikke foran barna

… da oppstår robuste miljøer.

Barn trenger voksne som er trygge sammen – ikke bare trygge hver for seg.

Et budskap som treffer tiden vi står i

Cecilie Evertsen satte ord på noe som mange kjenner i magen: At tempoet, kravene og kompleksiteten i barns hverdag øker – og at dette stiller større krav til oss voksne, ikke til barna.

Robusthet er ikke noe barn skal prestere.

Det er noe vi bygger.

Gjennom miljøet.
Gjennom relasjoner.
Gjennom hvordan vi møter dem hver eneste dag.

Les også

Følelsesskolen del 5 – Ro

Følelser stjeler energi. Det ”koster” å stå i sterke følelsesutrykk, og vi har behov for å hvile innimellom.

Les mer >>

Lykkelige barn

Ja, hva egentlig lykke. Vi jager hendelser og opplevelser som vi ønsker og tror skal gjøre barn lykkelige. Når dette ikke alltid skjer, oppstår det lett litt skyldfølelse og dårlig samvittighet. Hvordan kan vi bidra til lykke hos barn?

Les mer >>

Dagens dilemma – Når foreldrenes grenser utfordrer SFOs praksis

Hverdagen i SFO byr på mange situasjoner hvor det ikke alltid finnes enkle svar. Personalet møter ofte dilemmaer som krever balanse mellom barnas behov, foreldrenes ønsker, SFOs verdier og pedagogiske mål. Hvordan vi håndterer disse situasjonene, har stor betydning for barnas trivsel, læring og utvikling, og for samarbeidet i personalgruppen.

Les mer >>

Mestringsrommet

SFO bidrar daglig til å styrke barn. Både med tanke på skolefaglige prestasjoner men aller viktigst ved å tilby opplevelsen av å høre til og å mestre på mange små områder.

Les mer >>

Viktigst i SFO

Vi fyller 20 år i år og jakter på små oppmerksomheter til våre medlemmer. Forholdet mellom voksne og barn i SFO/AKS er avgjørende for kvaliteten i tilbudet. Vi har et verktøysett til deg.

Les mer >>

Følelsesskolen: Impulskontroll

Ofte er det knyttet stor usikkerhet til hvordan man skal møte barn som biter, slåss, skriker og behandler andre dårlig. Hvordan stopper vi dem? Hvordan kan vi lære disse barna impulskontroll? Det er disse spørsmålene som blir tatt opp i denne delen av følelsesskolen.

Les mer >>

Spennende SFO-samtale

For noen dager siden skjedde det noe spennende i en SFO. En samtale måte absolutt gjennomføres, det hastet og bakgrunnen var følgende; Siden i høst har barn på 1. trinn i stadig større grad kalt hverandre både det ene og det andre, langt over streken og helt uakseptabelt.

Les mer >>

Motiverende, forsterkende og relasjonsbyggende?

Selv om du har jobbet hele livet med barn, har oppfostret en haug egenproduserte og omtaler deg som barneveileder er det alltid behov for å utvide verktøykassa.

Les mer >>

SFO trumfer alt

Ja, jeg kaller det fighten selv om det nesten høres litt krigersk ut. Barn skal være trygge på skole/SFO. Nådeløst trygge. Alltid uansett. Så derfor må vi krumme nakken og vise at vi er i posisjon til å skape et inkluderende miljø der alle barn har en eller annen plass.

Les mer >>