1 av 3 ungdommer velger å holde seg hjemme fremfor å tilbringe tid med venner. Omtrent like mange sliter med mobbing over tid. Psykiske lidelser blant ungdom øker kraftig.

Dette dukket ikke opp en onsdag – men har utviklet seg over tid. Kan hende startet det i barnehagen – og ble i alle fall temmelig tydelig i SFO.

Oppdraget blir tydeligere og tydeligere for SFO/AKS. Jeg har sagt dette så mange ganger i kurssammenheng at jeg føler ørlite ubehag over å gjenta meg selv; vår hovedoppgave i basene på SFO/AKS er å bygge barn.

Med dette litt snodige begrepet, bygge barn, mener jeg kort og godt; gi barn underlag i livet for å tåle møtet med utallige små og noen få store utfordringer. Vi har gjerne brukt begreper som selvbilde (bildet man har oppi skallen av seg selv) og selvtillit (troen på egne muligheter og ferdigheter) - for å beskrive målet; nemlig robuste barn og unge som kan møte livet.

Det kan ikke være noen tvil eller uenighet om at noe av det vanskeligste som finnes er å jakte på, oppdage og konfrontere barn med atferd som kan tenkes å ramme andre barn. Selvsagt skal vi ikke akseptere atferd som rammer andre, handlinger som har til hensikt å utelukke noen fra leken eller versjoner av plaging og erting som går over litt tid. Selvsagt skal vi motivere barn for å ta hensyn til og inkludere hverandre, stimulere empatien og forvente samhold og gjensidig støtte i barnegruppa.

Men mye tyder på at på tross av mye oppmerksomhet rettet mot mobbing og forebygging av dette - havner et alt for stort antall individer i en livssituasjon vi aldri kan akseptere. Aldri! Uansett! Utslagene er f eks at barnet gruer seg til å gå på skolen/SFO, utvikler defensive strategier (holder seg unna andres lek) og generell viser mistrivsel i samhandling med andre. Vi vet godt hvilke barn det gjelder, vi er litt bekymret for noen i grenselandet til dette området og vi kjenner ingen enkel vei til løsningen på problemet.

Derfor tenker jeg det er viktig å snu litt på flisa, selvsagt uten å miste fokus på bekjemping av alle former for mobbing.

Ved rett og slett å tenke;

? Min hovedoppgave er å styrke barnet, bygge inn mest mulig trygghet og tro på egne talenter, muligheter, på egen betydning i forhold til andre ved bekreftelser og synliggjøring av bittesmå suksesser som alle barn tross alt har i hverdagen.
? Greier jeg på denne måten å bidra til at barnet blir mer robust og motstandsdyktig mot negative innspill og opplevelser – har jeg gitt barnet en «gave», en støtte til livet som betyr uendelig mye.

Det var tankene – som så må følges av handlingene. Og gjennom flere års utprøving i flere SFO’er har vi jobbet for å utvikle verktøy og begreper som skal gjøre det enklere og mer realistisk å bygge barn i farta – mens vi holder orden på krysselisten og måltidet, lekselesing og aktiviteter. Vi kaller det LØFT for barn og mener faktisk på ramme alvor at et slikt løft for barn kan bety mye på veien mot et tilbud som er noe langt mer en et tilsynstilbud.

Heldigvis har over 60 kommuner og bydeler tråkket til og satset på opplæringen i LØFT for barn. Vi har dokumentert metoden i boka LØFT for barn i SFO og har hatt mange tusen SFO-/AKS-ansatte i opplæringsprosesser og sendt dem ut på aktiv og motiverende lysglimtjakt. Vi er i dialog med flere kommuner akkurat nå om opplærings i 2015 – og møter hele tiden sterke, tydelige og engasjerte barneveiledere i SFO klare for det store oppdraget; å bygge barn! Er det noe rart vi er optimister her i Nettverket! for SFO?

Les også

Lek i fremtidens skole

I 2008 skrev Unn-Mari Norbeck, daværende SFO-leder, nå veileder ved Læringssenteret/Barne- og familietjenesten i Trondheim – artikkelen Må vi bare sette en strek over lek i fremtidens skole? Her er et utdrag der hun drøfter SFOs rolle og lanserer drømmetimen.

Les mer >>

Lek fordi....

Fri lek er grunnleggende i SFO og det kan være lurt å sette ord på hva som er så viktig med akkurat leken. Litt hjelp på veien...

Les mer >>

Barn som vil bestemme i leken

Å leke sammen med venner er inspirerende og livsviktig for alle barn. Det betyr ikke at det alltid er så lett. Å leke sammen er komplekst.

Les mer >>

Lær barn å beherske den ville leken

Gjennom denne leken får barna trent styrke, smidighet, koordinasjon og kondisjon.

Les mer >>

Har mitt barn noen å leke med?

Du har sikkert opplevd dette. At en forelder kommer ved henting og lurer på om du har noen minutter. – Hvordan opplever du at mitt barn har det på SFO? Har det noen å leke med?

Les mer >>

LØP OG LEK

Slik husker jeg barnas lek: Ikke som en forberedelse til noe senere i livet, slik læreplaner skrevet av voksne vil. Forberedelser til skolen, til arbeidet og til fritidslivet. Nei, som en øyeblikkets manifestasjon av at livet leves her og nå og tar form av å være en kropp som er i bevegelse.

Les mer >>

Snakkestartere skaper trygghet og trivsel

Trenger du en enkel aktivitet som bygger gode relasjoner nå i oppstarten? Inspirert av Helen Englund Dock og hennes esker med "Pest eller Kolera" har vi laget en egen liste over "snakkestartere".

Les mer >>

Snill gutt sover hele natten

Vi elsker barn – både egne og de vi møter i jobbsammenheng. Vi brenner for at barna skal få et godt liv og utvikle seg til harmoniske individer med mye lykke-kompetanse. Men; hvordan er det vi snakker om barn..?

Les mer >>

Avbruddene preger barn (fra arkivet)

Noen ganger er det lurt å forsøke å se barns perspektiv. Hva opplever barna i løpet av SFO/AKS- (og skole-) dagen? Hvordan er livet deres på dagtid organisert? Kan det gjøres bedre?

Les mer >>