Høsten handler om opprykk eller nedrykk for mange fotballsupportere. Nettverket! for SFO feirer i år 20 år – på vegne av alle dere barneveiledere i SFO ønsker vi oss nå et opprykk.

Professor og avdelingsoverlege Trond H. Diseth er bekymret: På fem år har han sett en femdobling av antall innleggelser av unge med stressrelaterte sykdommer ved Rikshospitalet.                                  – Vi har et behov for å komme ut og fortelle hva vi ser på innsiden av sykehusene, sa Diseth i et oppsiktsvekkende foredrag på Lærernes Hus i forrige uke.

– Det er viktig å fortelle – fordi vi ser barn og unge som får affisert sin hjerneutvikling, sin følelsesmessige, atferdsmessige, sosiale og kognitive utvikling. For mange fører det til vedvarende skoleproblemer, lærevansker, dropout og familiære problemer.

Diseth beskrev en alarmerende utvikling av barn og unge som legges inn med stressrelaterte sykdommer og lidelser.                                                                                                                   – Vi har registrert en økning på 400 prosent de siste fem årene. Jeg har behov for å meddele dette til dere som delvis er leverandører av disse barna, sa Diseth. 

Påstand: SFO er en viktig del av løsningen

Jeg ønsker at vi skal spisse innhold og målene i landets SFO’er slik at vi gjennom kunnskap og organisering lærer barn å være sine egne «bestevenner». Tenk litt på hvordan du tar vare på og behandler dine beste venner. Gode venner er nysgjerrige på hva som går bra, hvorfor det funker og hvordan de kan gjøre mer av det som funker.

Hva betyr det for SFO og deg som barneveileder

Når barn går ut at SFO skal de ha lært mye om hvordan de kan få vist frem en god versjon av seg selv, være en god bestevenn for seg selv og kunne være gode lysglimtjegere.

Nei, det blir ikke enkelt å måle dette eller sammenligne med Egypt, Sverige eller Finland. Vi må enkelt og greit stole på at dette behøver barn og unge øve på for å bedre kunne være forberedt på de krav og oppgaver som venter i årene som kommer. Når motgang stikker innom livet skal kunnskap om egne styrker og hvordan be om hjelp bety forskjellen på prøve på ny i stedet for å gi opp. Her behøves en helt spesiell art mennesker som jeg er så heldig å møte hver uke.

Ein farfar i livet skull' alle ha

«Ein farfar i livet skull' alle ha»

Odd Norstuga synger «Ja, ein farfar i livet skull' alle ha. Ein farfar i livet skull' alle ha. Ein bessfar å vende seg til med alt som ein går rundt og lurar på. I Farfar sitt naust er det alltid råd»

En barneveileder i livet skulle alle hatt

En barneveileder i livet skulle alle hatt, sier jeg.

En som veileder 6-åringen om det å være en god venn, kunne spørre om å bli med i leken og som blir sett av voksne når han eller hun bidrar til god stemning på basen.
En barneveileder som er opptatt av at 7-åringen skal finne nye mestringsarenaer, lære å gi og få positiv oppmerksomhet.
8-åringen behøver barneveiledere som bidrar til at de lærer seg å sette grenser. Og vite noe om hvordan de kan takle motgang.
I 4. klasse er positiv selvstendighetstrening noe vi må finne tid til i SFO og samtidig utdanne lysglimtjegere. For oss barneveiledere haster det, vi vet ikke hvor mange slike som oss disse barna møter videre i livet. Altså, Gi 10-åringene kunnskap om lysglimtjaktens gleder tilført gjennom SFO-karrieren.

  

Kanskje lærere merker at SFO blir en viktig del av løsningen De vil merke at barn som er en god venn med seg selv og andre, som har tro på seg selv, lærer å sette grenser og er på vei til å bli lysglimtjegere - er mer motivert for læring innen matte, norsk og naturfag også.

 

Konsekvens

Like enkelt som det er vanskelig, vi må skape grobunn for at SFO har tid og kompetanse til å gjøre dette skikkelig. Gode ambisjoner har vi i Nettverket! for SFO hørt fra politikere og kommuner hvert eneste år. Derfor spør vi, skal det trylles eller skal det legges til rette for suksess. 

Skal det trylles eller skal det legges til rette for suksess?

Stillingene vi tilbyr i SFO må inneholde muligheten til å skaffe seg ny kunnskap og ha spisskompetanse på hvordan ulike mestringsarenaer kan gi barn tro på seg selv. 

Barneveilederne som bidrar til at barna med mest behov i undervisningsdelen får ekstra hjelp, trenger veiledningstid og planleggingstid slik at de kan evaluere og tilrettelegge.  Jobben i SFO skal være interessant for dem som har ambisjoner om å bli god til å styrke barns muligheter etter fire år i  SFO.

En SFO som tilbyr et variert aktivitetstilbud hvor alle barn kan finne mestringsarenaer og hvor alle barn kan få dyrke leken og gleden ved å kunne velge selv – utvikle selvstendighet.
Menneskene som skal velge SFO må få en stillingsprosent som er attraktiv med en lønn som bidrar til kontinuitet.

I 20 år har vi møtt tryllekunstnere, ja faktisk møter jeg disse som tryller med tid, ressurser og barn hver uke. Ledere opplever en enorm søkning på de stillinger de utlyser. De samme lederne forteller at de vet at de som sier ja til jobben gjør det med visshet om at de skal videre. Jeg tror vi må tørre å si fra, rammene for kontinuitet og kvalitet i SFO i dag er mer preget av trylling enn god tilrettelegging.

Ambisjonene er høye, kanskje skulle de vært høyere og mer spisset mot det barn og unge trenger. Mer kunnskap om det å være en god utgave av seg selv. 

 

Barn har rett til noen å leke med!

Barnehageforum har intervjuet Berit Bae om barns medvirkning og blant annet kommet frem til at barn har rett til å ha noen å leke med! Intervjuet er et godt utgangspunkt for diskusjoner om barns medvirkning i barnehage og SFO.

Les mer >>

Skedsmo kommune viser vei

Da seksåringene for første gang stakk snuten innenfor skoleporten rundt 1990 var Skedsmo kommune en foregangskommune. Derfor er det ikke helt overraskende at kommunen igjen viser vei, nå med en egen strategiplan for SFO.

Les mer >>

Evaluering av seksårsreformen - Uten SFO?

Å evaluere seksårsreformen var på høy tid. SFO var ikke inkludert i mandatet da OsloMet fikk oppdraget. Vil det gi politikerne svar på hvordan seksårsreformen har fungert?

Les mer >>

Variasjons-konsulenten

Man kan gå lei av Villkatten, perler på et brett, tegning og fingerhekling. Faktisk. Og det gjelder ikke bare barn. Dermed kommer en viktig side av jobben vår til overflaten. Variasjons-konsulentens oppdrag.

Les mer >>

LØP OG LEK

Slik husker jeg barnas lek: Ikke som en forberedelse til noe senere i livet, slik læreplaner skrevet av voksne vil. Forberedelser til skolen, til arbeidet og til fritidslivet. Nei, som en øyeblikkets manifestasjon av at livet leves her og nå og tar form av å være en kropp som er i bevegelse.

Les mer >>

Lek i fremtidens skole

I 2008 skrev Unn-Mari Norbeck, daværende SFO-leder, nå veileder ved Læringssenteret/Barne- og familietjenesten i Trondheim – artikkelen Må vi bare sette en strek over lek i fremtidens skole? Her er et utdrag der hun drøfter SFOs rolle og lanserer drømmetimen.

Les mer >>

Lek ved bordet

Bordene på SFO fungerer som viktige møteplasser for tegning, forming, spill og måltider. Utvider dere bordkulturen med ideer som inviterer til å skape kan det bli et inspirerende tilskudd til et rikt lekemiljø.

Les mer >>

Læring gjennom kreative prosesser

På Sørli skole i Nittedal jobber Kifah Fanni med å åpne barnas øyne for et univers fylt med plastelina, historieskaping, digital ferdighetstrening, og sosial og emosjonell utvikling. Gjennom sitt arbeid på SFO inviterer han barna til å utforske og lære på en måte som går langt utover tradisjonell undervisning.

Les mer >>

Den magiske dør til julelunsjen

De ansatte ved Elvetun SFO ville skape litt magi når ungene ankom årets julelunsj. Det klarte de ved enkle grep.

Les mer >>