I mai snakket jeg med en SFO-leder i en stor norsk by. Hans datter Mia avslutter nå barnehagekarrieren og de hadde vært på avslutningssamtale. Der fikk de vite at Mia er god på lek.

Så bra, tenk at Mia er best på det som er viktigst sa jeg. Absolutt svarte denne SFO-lederen men han var mest opptatt av at dette sikkert var siste gang Mia ville få anerkjennelse for de ferdighetene som kreves for å være god i lek. Er det mulig tenkte jeg, høyt.

 

Lek er en like viktig del av barnas liv, som pust er for oss voksne.

 

«Lek er en like viktig del av barnas liv, som pust er for oss voksne», sier professor Kjetil Steinsholt ved NTNU.
Vi feirer i disse dager 20 års-jubileum for at 6-åringene ankom skolegården og beriket skolemiljøet slik bare 6-åringer kan. Stortingets intensjon med dette første skoleåret skulle være at "det beste fra barnehage skulle møte det beste fra skolen".
Barnehagen leverte leken og et antall førskolelærere. Skolen bød på opplæringstradisjoner. Forskerne har i flere tiår dokumentert at nettopp leken er grunnfjellet for læring, undring, nysgjerrighet og mestring hos barn. I barnehagen hadde de kompetanse på hvordan leken kan få leve godt i en omfattende læringsarena. Men hva skjedde?
På 90-tallet var Skedsmo kommune i front med en Plan for lek med noen viktige mål som skulle sikre at 6-åringene og de eldre barna på SFO fikk bruke tid og rom til leken. Det skulle legges godt til rette for bl a rollelek, regellek og konstruksjonslek.

I mai var jeg på foreldresamtale for mine to yngste barn som er åtte og 10 år. Flotte pedagoger ga et kompetent og kvalifisert bilde av trivsel og læring i klasserommet og orienterte om detaljer vi foreldre kan bidra til å forsterke hjemme. Ordet lek ble ikke nevnt én gang. Siden vi har tre barn, har vi nå erfaring fra ca 30 foreldresamtaler. Og ingen har inneholdt ordet lek.
Så ja, sannsynligvis har SFO-lederen rett. Dette var siste gang hans datter Mia fikk evaluert sine ferdigheter innen lek.
At barn trives og har evnen til å knytte vennskap er en viktig forutsetning for all annen læring. Hvilke ansatte på din skole eller SFO har kompetanse på lek? Hvem gir foreldre og barn tilbakemelding når barn er gode på lek eller setter inn tiltak for å gi leken plass i barnets liv?
Jeg drømmer på vegne av barn i skolen og på SFO. At lek-kompetansen bør være innenfor veggene i alle landets skoler. SFO kan gjerne være hovedleverandør av denne kompetansen, styrke skolen som vennskapsarena og bidra til økt læring gjennom lek. Da vil foreldresamtalen i første klasse neste år bli et møte med både kontaktlæreren og barnveilederen i SFO. I tillegg til viktig info om lesehastighet og regneferdigheter er Mia da blitt sett i leken. «Du kan være stolt av Mia, hun er god på å skille lek fra annen aktivitet. Hun kan identifisere når ting skjer på liksom, og når det skjer på ordentlig. Leken har noen ganger skjulte regler og disse er styrt av barna selv. Mia behøver fortsatt å øve på at ingen barn alene kan bestemme hvordan et tema skal utvikles. I rollelek stilles det krav til åpenhet og fleksibilitet samt god fantasi. Dette handler også om evnen til å ta andres perspektiv. Vi ser at Mia stadig utvikler disse viktige ferdighetene».
 
Vi har gitt leken og 6 åringen mye plass i nyhetsbrevet som alle medlemmer mottar i posten i disse dager. Hvis din SFO ønsker å forsterke kompetansen og fokuset på lek og SFO som vennskapsarena kan kanskje kurset LEK & LIV i SFO være inspirerende. Les mer om kurset her.

 

 

BARN OG LEK  Margreth Olin åpner årets konferanse KVALITET I SFO 2017. Der vil hun snakke om lek læring og barndom. Hun vier mye plass til 6-åringene, vi gleder oss. Meld deg på her


 

Bli med i leken på Hurrød SFO

I høst besøkte vi en fargerik SFO hvor barns lek har en sentral plass. Å tilby en lekende SFO setter også krav til hvordan lekemiljøet er innredet. Bli med til Hurrød og bli inspirere.

Les mer >>

Den magiske dør til julelunsjen

De ansatte ved Elvetun SFO ville skape litt magi når ungene ankom årets julelunsj. Det klarte de ved enkle grep.

Les mer >>

Drageverksted, såpebobler og blindefotball

Sommeren har så smått begynt å ankomme skolegårdene rundt om i landet. Her kommer noen tips til aktiviteter, blant annet drageverksted, lage egne såpebobler og blindefotball.

Les mer >>

Å høre til på Nordskogen SFO

Denne våren besøkte jeg Nordskogen SFO i Horten. Her møtte jeg mye LØFT, en tydelig identitet og en svært engasjert SFO-leder i Morten Kjær.

Les mer >>

- Barn trenger å få leke i fred!

Nettverket! for SFO jobber med media i alle kanaler og forsøker å løfte fram tema som er viktige for barns trivsel og utvikling – hele tiden med SFO/AKS som utgangspunkt. Skal vi lykkes med kvalitetsarbeidet vårt, må vi ha mor og far med på laget.

Les mer >>

Marker Verdens snømanndag med snølek og kreativitet!

18. januar er det Verdens snømanndag, og vi oppfordrer alle til å komme seg ut og feire vinterens gleder..

Les mer >>

IFT - Indviduell Tilpasset Fritid

Skolen har individuelt tilpasset opplæring for elever med ekstra behov. I SFO mangler vi noe tilsvarende. Jeg har derfor jobbet og utviklet noe jeg har kalt individuelt tilpasset fritid (ITF).

Les mer >>

Internasjonale leker

Som en liten variasjon fra de vanlige lekene kan det være gøy å lære noen leker fra andre land. Her kommer noen eksempler fra SOS-barnebyer.

Les mer >>

Stille barn sliter

Mellom 5 og 8 prosent av alle skolebarn er så stille og tilbaketrukne at det hindrer dem i læring og sosial omgang, viser en kartlegging. Hva kan vi gjøre for disse barna i SFO/AKS?

Les mer >>