Vi er i gang med et nytt skoleår og fire årskull med nye barn er i farta i basene. Lett å tenke at det bare er 1.-klassingene som er «nye» hos oss – men 2.-4.-trinnsbarna har jo vært på lading og er tilbake med bredere skuldre og mye energi.

Dermed har du egentlig fire årskull rundt deg som du må bygge relasjon til. Selvsagt har du nytte av det du gjorde før sommerferien – men mye knyttet til omsorgsjobben dreier seg om ferskvare. Det er liksom utløpsdato på kjærlighet og varme.

Vi utvikler oss som mennesker først og fremst gjennom samspill med andre. Dette påvirker selvsagt alt som skjer i SFO og AKS. Og det bør også ha konsekvenser for hvordan vi jobber med barna. Når vi skal skape et inkluderende miljø rundt barna, er det viktig å jobbe med egen atferd og egne holdninger. Ikke bare på planleggingsdager og personalmøter men hele tiden, hver dag i samhandling med barn og kolleger.

 Skal du lykkes med å bidra til at alle barn i dine   base eller din SFO opplever tilhørighet og gleden   over å være en del av «stammen», må du jobbe   med grunnmuren i alt samspill med barn,   relasjonen. Vi vet det jo godt; alle barn stiller krav   til deg. Ikke formulert som en liste med punkter.   Mer som det blikket, den svingen på kroppen når   dere møtes, ja, reaksjonen på alle typer forslag   fra deg – som du registrerer hos barnet, ofte uten   å tenke mer over det. Vi kan kalle det kjemien   mellom deg og barnet.

 

Samspillet er jo enklere med noen barn enn andre. Og du har sikkert også møtt barn i jobben din du opplever som krevende. Du får liksom ikke «tak» i barnet.

Det er et beklagelig faktum at det ikke finnes noen enkle løsninger når samspillet er ekstra krevende. En relasjon hviler det tre hovedbein – trygghet, tillit og respekt. Barnet må føle seg trygg på deg, at du er en støttespiller også når det butter litt imot. Dette bidrar til å forsterke barnets tillit til deg. Og det siste og ofte mest krevende; Du må vise barnet respekt. Ikke ved å være en utydelig voksen som godtar alle sprell barnet varter opp med. Men mer som en som er nysgjerrig på barnet sterke sider og gir tydelige signaler om forventninger til barnet.

… en som er nysgjerrig på barnets sterke sider

Drivstoffet i relasjonen er omsorg, varme og kjærlighet. Drivstoffet er altså ferskvare, og du må stadig etterfylle fra din egen «tank». Det er faktisk en ganske vanlig feil - å glemme påfyll av omsorg. Særlig ekstra sårbare barn trenger dette mer enn de fleste. Når det spisser seg til og barnet f eks ikke vil høre på deg og dine innspill, er det lett å bruse med fjærene, heve stemmen og være litt tøffere. Mens behovet kanskje heller er mer omsorg, mer varme og mer kjærlighet. Vi vet fra forskning på barns atferd at barn gjerne endrer sin atferd hvis voksne endrer sin tilnærming til barnet. Du kan altså påvirke samspillet i positiv retning, gjennom å by på mer varme.

Lykke til med samspillet med barna i det kanskje aller beste skoleåret i din karriere.

Les også

Prat i vei

Barn trenger voksne samtalepartnere. Både som rollemodeller og ikke minst for å utvikle språket. Her er noen råd på veien mot en mer skravlete SFOhverdag.

Les mer >>

Miljøterapautens rolle

Tanken om en vennskapsbase ble utviklet for å dekke behovet for en felles sosial arena for barna på Skøyen skole/AKS. Vi ønsket oss et «annerledes-rom» som skulle være en trygg base.

Les mer >>

BOMBEEKSPLOSJONEN I OSLO - Hva skal vi si til barna?

Snart kommer ferske og erfarne SFO-barn inn døra. Her finner du informasjon og lenker til hvordan snakke med barna om de grusomme hendelsene som har rammet så mange mennesker, ja, hele nasjonen. Artikkelen er hentet fra www.krispsyk.no, med forfatternes tillatelse.

Les mer >>

Lykkelige barn

Ja, hva egentlig lykke. Vi jager hendelser og opplevelser som vi ønsker og tror skal gjøre barn lykkelige. Når dette ikke alltid skjer, oppstår det lett litt skyldfølelse og dårlig samvittighet. Hvordan kan vi bidra til lykke hos barn?

Les mer >>

Pins med bein

Vi flagger små suksesser hos barn og gjør dem større. Så enkelt er det. Egentlig skal det holde med din oppmerksomhet, den er gull verd. Men noen ganger er det godt med litt hjelpemidler også.

Les mer >>

Store små mennesker – en film om vennskap og oppdragelse

En god film forteller oss noe viktig om mennesker. Om menneskers konflikter, deres vilkår og relasjoner. En god film forteller også noe om kulturen og samfunnet som disse menneskene lever i. Filmen Store Små Mennesker gjør begge deler.

Les mer >>

Å jobbe i SFO er ikke Quickfix

Jeg er pedagog i SFO og jeg ser avokado spirens reise ut av steinen og frem til det er et træ, som et godt bilde på mitt arbeide med barn.

Les mer >>

Serviceforeldrene

Har dagens foreldre tippet helt over når det gjelder å sette sine barn i sentrum? Jesper Juul slipper denne gangen til en av sine lesere, "Stresset supermamma".

Les mer >>

Kjeft mindre - fortellinger om oppdragelse

Hva får barn kjeft for? Hvordan virker kjefting på barn? Og hvordan unngår man kjefting?

Les mer >>