Gled deg til neste dag, neste uke, neste måned eller neste år, sier vi ofte til barn. Men det er også et spørsmål vi stilte til politikerne: Hva skal vi som jobber i SFO/AKS glede oss til i tiden som kommer?
Følgende 10 spørsmål ble sendt til alle politiske parti på stortinget:
Finansiering og bemanning: Hvordan vil dere sikre en nasjonal bemanningsnorm i SFO, særlig med tanke på økt etterspørsel etter gratis deltidsplasser?
Heltidskultur: Hva vil dere gjøre for å redusere deltidsstillinger og høy turnover i SFO og sikre heltidskultur?
Øremerking: Vil dere anbefale at midler til gratis SFO også øremerkes til bemanning, slik at kvaliteten sikres?
Kompetansekrav: Hvordan vil dere styrke den pedagogisk kompetanse hos ansatte i SFO, i lys av rammeplanens krav?
Lederkompetanse: Vil dere lovfeste krav om at SFO skal ha en daglig leder med relevant pedagogisk utdanning?
Tilrettelegging for barn med behov: Hvordan vil dere sikre at barn med særskilte behov får reell oppfølging og tilrettelegging i SFO, på linje med rettighetene i skoledagen?
Kompetanseutvikling: Hvordan vil dere styrke etter- og videreutdanningstilbudet for ansatte i SFO?
Likeverdighet i tilbudet: Hva mener dere om å standardisere SFO-tilbudet nasjonalt for å redusere ulikhet mellom kommuner?
Samarbeid skole-SFO: Hvordan vil dere bidra til bedre samspill mellom skole og SFO, slik at «laget rundt barnet» fungerer som en helhet?
Utvikling sammen: Hvordan kan politikere, skoleeiere, universitet- og høgskolesektoren og praksisfeltet samarbeide for å utvikle verdens beste SFO – for barna, foreldrene og de ansatte?
Nesten alle partiene har svart på våre spørsmål, det setter vi pris på. Nedenfor følger en fullstendig og utfyllende oversikt over hva hvert parti har i sitt program og hvilke svar vi har mottatt på våre 10 spørsmål.
KRISTELIG FOLKEPARTI (KRF) Om SFO i partiprogrammet:
Moderasjonsordninger: Vil sikre at SFO er økonomisk tilgjengelig.
Skille skole/SFO: Ønsker å opprettholde tydelig skille for å unngå at SFO blir en «skjult obligatorisk del» av skoledagen.
KrF har ikke svart på våre spørsmål.
venstre
Om SFO i partiprogrammet:
SFO nevnes ikke i partiprogrammet for 2025.
Svar på våre spørsmål fra Venstre ved politisk rådgiver Camilla Bilstad Johannessen.
Finansiering og bemanning: Hvordan vil dere sikre en nasjonal bemanningsnorm i SFO, særlig med tanke på økt etterspørsel etter gratis deltidsplasser?
Venstre er opptatt av at staten ikke skal pålegge kommunene oppgaver uten at det følger med tilstrekkelig finansering. Vi vet at flere kommuner har vært tvunget til å redusere åpningstider fordi finanseringen av billigere eller gratis SFO ikke har vært tilstrekkelig. Venstre mener det er feil prioritering å utvide tilbud uten at man sikrer finanseringen først. For å sikre tilgang for barn der økonomi er en barriere for deltakelse er det bedre å gi barn i lavinntektsfamilier gratis SFO først.
Heltidskultur: Hva vil dere gjøre for å redusere deltidsstillinger og høy turnover i SFO og sikre heltidskultur?
Venstre mener faste hele stillinger skal være hovedregelen i norsk arbeidsliv og at det er viktig å motarbeide ufrivillig deltid. Offentlig sektor har forutsigbare rammer sammenlignet med privat sektor og bør begrense bruken av ufrivillig deltid og midlertidighet. Tilgangen på kompetanse vil bli knappere framover, kommuner som ikke kan gi gode forutsigbare rammevilkår til sine ansatte vil streve med å få tilgang på kompetanse i SFO/AKS.
Øremerking: Vil dere anbefale at midler til gratis SFO også øremerkes til bemanning, slik at kvaliteten sikres?
Venstre vil at statlige overføringer til kommunene skal skje på en måte som gjør det mulig med lokale prioriteringer. Bruken av øremerking fra staten bør reduseres, og kommunene bør få en større andel av bevilgningene som frie inntekter. Når det er sagt så mener Venstre at man kan gjennomføre statlige satsinger på bemanning, og at det kan være behov for det i tilbudene til barn og unge. I vårt alternative statsbudsjett satt vi av ekstra midler til 2000 årsverk i barnehagene. Tilsvarende kan man også gjøre for å styrke bemanningen i SFO.
Kompetansekrav: Hvordan vil dere styrke den pedagogisk kompetanse hos ansatte i SFO, i lys av rammeplanens krav? Lederkompetanse: Vil dere lovfeste krav om at SFO skal ha en daglig leder med relevant pedagogisk utdanning?
SFO er en viktig arena for lek, læring, sosialisering og utvikling. Venstre tok initiativ til at SFO fikk en egen rammeplan da Venstre hadde ansvar for Kunnskapsdepartementet i regjering. Venstre mener det bør stilles krav til pedagogisk kompetanse for ansatte i SFO. Venstre mener også det bør legges bedre til rette for kompetanseheving for alle som jobber med barn i skolen. Slik at man sikrer kompetanseheving hos de ansatte.
Tilrettelegging for barn med behov: Hvordan vil dere sikre at barn med særskilte behov får reell oppfølging og tilrettelegging i SFO, på linje med rettighetene i skoledagen?
Venstre mener det er viktig å sørge for at barn med særskilte behov får god oppfølging også når de deltar på sin skolefritidsordning, og at barn med vedtak om særskilt tilrettelegging i skoletiden får tilgang på de nødvendige ressursene til å delta i SFO på en likeverdig og inkluderende måte.
Kompetanseutvikling: Hvordan vil dere styrke etter- og videreutdanningstilbudet for ansatte i SFO? Og Samarbeid skole-SFO: Hvordan vil dere bidra til bedre samspill mellom skole og SFO, slik at «laget rundt barnet» fungerer som en helhet?
Venstre mener det er viktig å se på hvordan de ansatte i SFO kan inkluderes i skolenes kompetanseplaner og arbeid med de ansattes kompetanse for å sikre god oppfølging av barn gjennom hele skolehverdagen. Venstre ønsker flere etterutdanningsmuligheter for både fagarbeidere og lærere i skolen. Det er også viktig at man sørger for at ufaglærte i SFO får mulighet til å ta fagbrev.
Det er også viktig at skoleeier og skoleledelse legger godt til rette for at samspillet mellom det som skjer i den ordinære skoletiden og det som skjer på skolefritidsordningene fungerer på en god måte. Det er først og fremst et lokalt ansvar å løse dette på en god måte. Det statlige bidraget er å sørge for gode rammevilkår som sørger for nok folk på jobb, tid til å følge opp elevene, kompetansekrav og tilgang til etterutdanning.
Likeverdighet i tilbudet: Hva mener dere om å standardisere SFO-tilbudet nasjonalt for å redusere ulikhet mellom kommuner?
Kvalitetsutvikling er viktig i alle tjenester rettet mot barn og unge. Rammeplanen ligger til grunn for innholdet i SFO. I tillegg er det viktig at kommuner, skoleledere og ansatte har lokal handlefrihet til å gjøre prioriteringer og satsinger i den enkelte kommune eller ved den enkelte skole
Utvikling sammen: Hvordan kan politikere, skoleeiere, universitet- og høgskolesektoren og praksisfeltet samarbeide for å utvikle verdens beste SFO – for barna, foreldrene og de ansatte?
Vi vet at SFO spiller en viktig rolle for å utjevne forskjeller mellom barn og forskjeller mellom jenter og gutter. Særlig tiltak som bedre leksehjelp og mer fysisk aktivitet, kan være positivt for mange gutter. Venstre mener det både bør være rom for aktiviteter som støtter opp under undervisningen på skolen og fritidsaktiviteter i regi av idrettslag, korps, kulturskole eller lignende i tillegg til fri lek i skolefritidstilbudet. Venstre har tillitt til at dyktige ansatte klarer å tilby og utvikle gode skolefritidstilbud. Det finnes det mange eksempler på. Det statlige bidraget er å sørge for gode rammevilkår som sørger for nok folk på jobb, tid til å følge opp elevene, kompetansekrav og tilgang til etterutdanning. Sist, men ikke minst, handlefrihet til å finne gode løsninger lokalt.
ARBEIDERPARTIET Om SFO i partiprogrammet:
Gratis kjernetid: 12 timer gratis SFO for 1.–3. trinn.
Kvalitet: Økt kompetanse hos ansatte og bedre kobling mellom SFO, skole og kulturskole.
Like muligheter: Fokus på sosial utjevning og inkluderende fellesskap.
Heldagsskole: Vil utvikle SFO og skole til en mer helhetlig og gratis heldagsskole for de yngste.
Samarbeid: Ønsker tettere samarbeid med kulturskole, idrett og frivillighet.
Svar på våre spørsmål fra AP ved politisk rådgiver Maria Imrik.
Finansiering og bemanning: Hvordan vil dere sikre en nasjonal bemanningsnorm i SFO, særlig med tanke på økt etterspørsel etter gratis deltidsplasser?
- Arbeiderpartiet ønsker en offensiv for å trekke inn ressurser fra både idrett og kulturskole i større grad i helhetlig skole- og SFO-tilbud. Arbeiderpartiet er opptatt av at både barnehager, skoler og SFO-tilbudet skal ha bedre bemanning. Derfor har vi blant annet styrket kommunenes økonomi.
Heltidskultur: Hva vil dere gjøre for å redusere deltidsstillinger og høy turnover i SFO og sikre heltidskultur?
- Gjennom Arbeiderpartiets ønskede satsing på en mer helhetlig skoledag vil det kunne tilbys flere heltidsstillinger. Det vil også bidra til å styrke laget rundt læreren i skolehverdagen. Arbeiderpartiet gir kommunene gode rammebetingelser. Blant annet ble 550 mill. kroner av veksten i kommunens frie inntekter i 2025 begrunnet med økt bemanning i SFO.
Øremerking: Vil dere anbefale at midler til gratis SFO også øremerkes til bemanning, slik at kvaliteten sikres?
- Hovedregelen for finansiering av kommunesektoren er rammefinansiering. Bemanning i SFO er en stor del av utgiftene til SFO, og det er ikke naturlig at dette finansieres gjennom øremerking.
Kompetansekrav: Hvordan vil dere styrke den pedagogisk kompetanse hos ansatte i SFO, i lys av rammeplanens krav?
- Vi vet at nøkkelen til et godt tilbud er faglig trygge ansatte. Derfor har Arbeiderpartiet prioritert tiltak for kompetanse og kvalitet i SFO med 10 millioner flere år på rad i regjering. Ansatte i SFO er inkludert i målgruppen til det helhetlige systemet for kompetanse- og karriereutvikling som fases inn i 2025 og i 2026. Så må det presiseres at rammeplanen inneholder ikke kompetansekrav, og SFO er ikke en pedagogisk virksomhet.
Lederkompetanse: Vil dere lovfeste krav om at SFO skal ha en daglig leder med relevant pedagogisk utdanning?
- Arbeiderpartiet har i regjering satt av midler til tiltak for kompetanse og kvalitet i SFO over flere år. SFO er ikke definert som en pedagogisk virksomhet. Derfor er det heller ikke naturlig å stille krav om relevant pedagogisk utdanning for daglig leder.
Tilrettelegging for barn med behov: Hvordan vil dere sikre at barn med særskilte behov får reell oppfølging og tilrettelegging i SFO, på linje med rettighetene i skoledagen?
Arbeiderpartiet vil øke SFO-kvaliteten ved å bygge videre på arbeidet med den nasjonale rammeplanen fra 2021, der inkludering er et viktig tema. Blant annet er det satt av penger til å styrke kompetansen til de ansatte, som er viktig for å kunne ivareta barna med behov for ekstra tilrettelegging. Opplæringsloven sier at SFO skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna, og at funksjonshemmede barn skal få gode utviklingsvilkår.
Kompetanseutvikling: Hvordan vil dere styrke etter- og videreutdanningstilbudet for ansatte i SFO?
- Arbeiderpartiet har utarbeidet en strategi for kompetanse- og karriereutvikling for ansatte i barnehager, skoler og SFO, der et av hovedgrepene i strategien er at flere yrkesgrupper i blant annet SFO skal få mulighet til å få permisjon med lønn når de tar videreutdanning. Vi vet at det allerede i dag er mange ansatte i SFO som deltar i kollektive kompetansetiltak på arbeidsplassen, blant annet gjennom kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Arbeiderpartiet har derfor i regjering også satt av 10 mill. kroner til tiltak for kompetanse og kvalitet i SFO flere år på rad.
Likeverdighet i tilbudet: Hva mener dere om å standardisere SFO-tilbudet nasjonalt for å redusere ulikhet mellom kommuner?
- Det er kommunepolitikerne i den enkelte kommune som avgjør hva de vil fylle SFO-tiden med av aktivitet og hvilken bemanning som trengs for å oppfylle egne ambisjoner. Økt deltakelse er finansiert, og kan ikke brukes som unnskyldning for å nedprioritere tilbudet til de yngste skolebarna etter skoletid.
Samarbeid skole-SFO: Hvordan vil dere bidra til bedre samspill mellom skole og SFO, slik at «laget rundt barnet» fungerer som en helhet?
- Arbeiderpartiet vil jobbe for et mer helhetlig tilbud til det enkelte barn, hvor skole og SFO ses tydeligere i sammenheng. Det er viktig at SFO samarbeider med hjemmet og skolen for å legge til rette for at de daglige overgangene mellom de ulike arenaene blir gode, og for å skape en best mulig helhet i hverdagen for barna. Enkelte barn i SFO kan ha behov for helse- og omsorgstjenester i SFO-tiden. Det er derfor viktig å inkludere SFO i det tverrfaglige samarbeidet rundt disse barna.
Utvikling sammen: Hvordan kan politikere, skoleeiere, universitet- og høgskolesektoren og praksisfeltet samarbeide for å utvikle verdens beste SFO – for barna, foreldrene og de ansatte?
Arbeiderpartiet vil som nevnt i spørsmål 6, bygge videre på arbeidet med den nasjonale rammeplanen for SFO og på den måten øke kvaliteten på SFO til det beste for barna, foreldre og de ansatte. Skal vi sikre et best mulig SFO-tilbud mener Arbeiderpartiet at det er viktig med god dialog med foreldre, men også med skole, barnehage og andre offentlige instanser. SFO skal også samarbeide med andre tjenesteytere dersom det er nødvendig for å gi det enkelte barnet et helhetlig og samordnet tjenestetilbud, i tråd med rammeplanen for skolefritidsordningen.
HØYRE Om SFO i partiprogrammet:
Tverrfaglig styrking: Vil bruke flere faggrupper i skolen (inkludert sosialfaglig kompetanse).
Moderasjonsordning: Gradvis utvide søskenmoderasjon til også å gjelde SFO.
Svar på spørsmålene fra politisk rådgiver Live Kroknes Berg
Høyre mener barnehage og SFO er noen av de viktigste arenaene for barna våre. De bidrar til bedre inkludering, integrering og personlig utvikling ved å være en arena der barna kan oppleve trygge og gode relasjoner til ansatte og andre barn, og der de får utforske og oppdage nye sammenhenger gjennom lek.
Pris: Det er frivillig å gå i SFO, og det skal det fortsatt være. Det kan være flere årsaker til at en familie velger ikke å bruke SFO-tilbudet, men vi vet også at pris kan være grunnen til at mange barn fra familier med lav inntekt ikke går i SFO. Derfor innførte vi høsten 2020 redusert foreldrebetaling i SFO ved offentlige skoler på 1.-2. trinn. Ordningen innebærer at foreldrebetalingen maksimalt skal utgjøre 6 % av den samlede inntekten til husholdningen per barn i SFO.
Kvalitet: Evalueringer viser stor variasjon i SFO-tilbudet. Høyre ønsker kvalitet over likhet. God kvalitet bidrar til stabile ansatte.
Bemanning: Vi ønsker fleksible bemanningsnormer som gir kommunene mulighet til å prioritere ressursene der de trengs mest.
Barn med behov: Barn med funksjonsnedsettelser er ivaretatt i dagens lovverk. Det skal legges til rette for deres utvikling i SFO.
Likeverdighet: Høyre ønsker ikke sentralstyring. SFO bør kunne organiseres ulikt, med samarbeid mellom skole og frivillighet.
Kompetanse: Vi har ikke programfestet krav til lederkompetanse, men har tillit til at kommunene prioriterer kompetanse.
Etter- og videreutdanning: Vi ønsker å prioritere grunnleggende ferdigheter for lærere først, og er opptatt av etter- og videreutdanning generelt i skolesektoren.
Sosialistisk venstreparti (SV) Om SFO i partiprogrammet:
Gratis SFO: Vil ha gratis, helhetlig og kvalitetssikret SFO for 1.–4. trinn og for barn med særskilte behov på 1.–7. trinn.
Kompetanseheving: Satser på etter- og videreutdanning for ansatte i barnehage og skole/SFO.
Flere ansatte: Vil styrke bemanningen med blant annet miljøterapeuter og barne- og ungdomsarbeidere.
Svar på spørsmål fra stortingsrepresentant Grete Wold Vestfold SV
Finansiering og bemanning: SV vil ha et gratis SFO-tilbud av høy kvalitet og med flere ansatte. God bemanning i SFO er helt avgjørende for at SV sin satsing på gratis kjernetid kan lykkes. Vi er opptatt av kvalitet og innhold i SFO-tiden. SFOene er ulike og har ulike lokale behov. Det er derfor nødvendig å se på ulike måter å møte økt etterspørsel og behov for bemanning. SV vil sikre at vedtak om personlig assistanse og fysisk tilrettelegging også skal gjelde på SFO.
Heltidskultur: SV er opptatt av å styrke kommunens økonomiske handlingsrom, slik at det blir mulig å øke stillingsprosenter og skape gode lønns- og arbeidsforhold. Vi vil også styrke retten til etter- og videreutdanning, slik at flere holder lenger i jobben.
Øremerking: Midler til SFO er fremforhandlet for å redusere foreldrebetalingen og få flere barn med på leken. Bemanning er en av de største utgiftene i gratis SFO. Når det overføres penger til kommunene, forventes det at de øker bemanningen i takt med deltakelsen.
Kompetansekrav: SV mener det er avgjørende å styrke kommunens mulighet til å bygge kompetanse i SFO. Vi vil styrke både finansiering og rett til etter- og videreutdanning.
Lederkompetanse: SV har ikke foreslått et formelt krav, da dette kan være vanskelig å gjennomføre i hele landet. Men det er en klar forventning om relevant kompetanse hos ledere.
Tilrettelegging: SV har forhandlet inn med regjeringen at det skal komme en plan for hvordan barn med særskilte behov skal få sine rettigheter ivaretatt i SFO. I tillegg bør disse barna telle dobbelt i bemanningsnormer. SV er også opptatt av universell utforming av skole- og SFO-lokaler.
Kompetanseutvikling: SV vil styrke retten og finansieringen av etter- og videreutdanning for ansatte i SFO.
Likeverdighet i tilbudet: Ja, SV støtter standardisering gjennom nasjonal rammeplan, men ser også verdien i lokalt handlingsrom og løsninger.
Samarbeid skole-SFO: SV ønsker heldagsskolemodellen, som gir mer helhet og bedre ressursbruk. Samspill må støttes gjennom tilstrekkelige ressurser til skole, SFO, frivillighet og kommuner.
Utvikling sammen: SV mener kompetanse i alle ledd og samarbeid mellom praksis og UH-sektor er avgjørende. Fagmiljø, kurs, konferanser, høringssvar og fagbevegelsen er viktige fora for utvikling.
Senterpartiet (SP) Om SFO i partiprogrammet:
Frivillighet og kvalitet: Ønsker ikke obligatorisk SFO, men god kvalitet og lokalt ansvar.
Gratis kjernetid: Har innført 12 timers gratis SFO i regjering.
Tiltak for distriktene: Vil gi gratis heldagsplass for lavinntektsfamilier og i distriktskommuner.
Samarbeid: Vil legge til rette for samarbeid mellom SFO, idrett, kulturskole og frivillige organisasjoner.
Svar på spørsmålene fra politisk rådgiver Ibrahim Ali
Finansiering og bemanning: Hvordan vil dere sikre en nasjonal bemanningsnorm i SFO, særlig med tanke på økt etterspørsel etter gratis deltidsplasser?
Senterpartiet vil jobbe for en sterk kommuneøkonomi slik at vi kan styrke finansieringen til skole og oppvekst. Det er viktig for å sikre nok bemanning og godt tilbud til barna.
Heltidskultur: Hva vil dere gjøre for å redusere deltidsstillinger og høy turnover i SFO og sikre heltidskultur?
Senterpartiet mener at heltidsstillinger skal være hovedregelen i arbeidslivet. Dette er også viktig at kommunene følger opp, og styrket kommuneøkonomi er igjen sentralt i denne sammenheng.
Øremerking: Vil dere anbefale at midler til gratis SFO også øremerkes til bemanning, slik at kvaliteten sikres?
Senterpartiet er generelt skeptiske til øremerkinger av statlig finansiering. Det er krevende kommunebudsjetter og mange viktige formål og oppgaver kommunene skal følge opp. Derfor er det best om vi får sikret et løft for kommuneøkonomien slik at det er handlingsrom til å prioritere også skole og oppvekst.
Kompetansekrav: Hvordan vil dere styrke den pedagogisk kompetanse hos ansatte i SFO, i lys av rammeplanens krav?
Senterpartiet i regjering har bidratt til at et nytt system snart skal komme på plass for helhetlig kompetanse- og karriereutvikling i skole- og oppvekstsektoren. Dette skal ramme inn flere ansatte, også i SFO.
Lederkompetanse: Vil dere lovfeste krav om at SFO skal ha en daglig leder med relevant pedagogisk utdanning?
Senterpartiet mener det er viktig at det foreligger et godt lokalt handlingsrom for hvordan SFO utformes også når det gjelder bemanning og sikre kvalifisert personale.
Tilrettelegging for barn med behov: Hvordan vil dere sikre at barn med særskilte behov får reell oppfølging og tilrettelegging i SFO, på linje med rettighetene i skoledagen?
Nok ansatte og og god bemanning er viktig. Det har Senterpartiet prioritert i budsjettprosessene. Kommuneøkonomien må løftes og det vil gi et handlingsrom for å ivareta alle elevene i SFO.
Kompetanseutvikling: Hvordan vil dere styrke etter- og videreutdanningstilbudet for ansatte i SFO?
Nytt helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling for ansatte i skole- og oppvekst er viktig grep.
Likeverdighet i tilbudet: Hva mener dere om å standardisere SFO-tilbudet nasjonalt for å redusere ulikhet mellom kommuner?
Senterpartiet mener at SFO skal være et frivillig tilbud som utformes lokalt.
Samarbeid skole-SFO: Hvordan vil dere bidra til bedre samspill mellom skole og SFO, slik at «laget rundt barnet» fungerer som en helhet?
Det er viktig at det lokalt jobbes for et godt skole-SFO samarbeid. Ofte så ser en at barn starter på SFO flere uker før de starter i skolen. Særlig for skolestarterne er det viktig å ha dette med seg slik at det blir en best mulig skolestart. Men dette løses best lokalt.
Utvikling sammen: Hvordan kan politikere, skoleeiere, universitet- og høgskolesektoren og praksisfeltet samarbeide for å utvikle verdens beste SFO – for barna, foreldrene og de ansatte?
Det er viktig med et bredt samarbeid for å utvikle SFO. Dette samarbeidet skjer på flere arenaer og for Senterpartiet har det vært viktig å jobbe for billigere SFO og økte bevilgninger til bemanning.
MILJØPARTIET DE GRØNNE (MDG) Om SFO i partiprogrammet:
Har ingen omtale av SFO i sitt program for 2025.
Svar på spørsmålene fra gruppesekretær Ingrid Ophaug-Vea
Finansiering og bemanning: Hvordan vil dere sikre en nasjonal bemanningsnorm i SFO, særlig med tanke på økt etterspørsel etter gratis deltidsplasser?
Vi har ikke låst oss til én enkelt løsning, men er åpne for en bemanningsnorm som ligner barnehagenormen. Det viktigste for oss er å finne den beste løsningen i samarbeid med de som har skoene på. Generelt mener vi at politikere må lytte mer til de som hver dag arbeider med barn og unge i skolen og på SFO. Det som imidlertid er helt klart, er at vi må få opp bemanningen i SFO enten dette er gjennom en norm eller andre virkemidler.
Heltidskultur: Hva vil dere gjøre for å redusere deltidsstillinger og høy turnover i SFO og sikre heltidskultur?
Et virkemiddel her kan være økte krav i offentlig sektor om å tilby heltidsstillinger. Det blir et paradoks hvis politikere skal kritisere privat næringsliv for å gi lave stillingsbrøker, samtidig som man ikke praktiserer dette der man kan bestemme selv.
Noe av det viktigste for å redusere deltidsstillinger og høy turnover er likevel å sikre at selve jobben er innrettet på en måte som gjør at SFO-ansatte klarer å stå i den 100% over tid. For å få til dette, trengs økt bemanning i SFO. Hver enkelt ansatt skal ikke måtte løpe rundt som et pisket skinn, men heller ha tid til å gjøre jobben og til å se hvert enkelt barn. Å jobbe i SFO må også få høyere status enn i dag med utdanningsmuligheter og anledning til å videreutvikle seg, slik at det er mer attraktivt for arbeidstakere å bli i stillingen lengre.
Øremerking: Vil dere anbefale at midler til gratis SFO også øremerkes til bemanning, slik at kvaliteten sikres?
Dette er to forskjellige spor - det ene er for å sikre at kostnadsnivået for familier er lavt eller gratis, og det andre vil være å øke midlene til bemanning.
Når kommunene har presset økonomi, er det fristende for kommunene å la ekstra midler fra staten gå til å dekke underskudd. Dermed kan midlene til gratis SFO raskt havne i det store kommunale sluket. Vi i MDG har i mange år tatt til orde for økte midler til kommunene generelt Samtidig må det åpnes for øremerking direkte. Slik at kommuner som ikke bruker penger på kjerneoppgaver som SFO, kan pålegges å gjøre det.
Kompetansekrav: Hvordan vil dere styrke den pedagogisk kompetanse hos ansatte i SFO, i lys av rammeplanens krav?
Å jobbe med barn er ikke noe som man bare kan kaste hvem som helst inn i. Tvert imot, så krever jobben spesifikk kompetanse. Derfor vil vi gjøre det enklere for ansatte i SFO å ta etter- og videreutdanning, og mulighet til å utvikle seg i jobben og å kunne kombinere jobb med utdanning der det lar seg gjøre. Dette kan gjøres ved å styrke kommuneøkonomien og kommunenes mulighet til å prioritere, men også gjennom å tilrettelegge for økt tilbud og kapasitet blant universiteter og høyskoler til å tilby relevant utdanning til arbeidstakere i SFO som ønsker å ta i bruk utdanningsmuligheter.
Lederkompetanse: Vil dere lovfeste krav om at SFO skal ha en daglig leder med relevant pedagogisk utdanning?
Ja, vi mener det er en god idé å lovfeste dette. Det er uheldig om kompetansen varierer for mye fra SFO til SFO, og det er behov for noen grunnleggende rammer. Dette handler om å gi både ansatte og barn på SFO et likeverdig tilbud som har grunnleggende faglig forankring og kvalitet. Vi mener at det bør være en selvfølge at ledere i skolene har pedagogisk utdanning, og dette gjelder også i SFO. Når det ikke er en selvfølge i dag, så må vi ta grep.
Tilrettelegging for barn med behov: Hvordan vil dere sikre at barn med særskilte behov får reell oppfølging og tilrettelegging i SFO, på linje med rettighetene i skoledagen?
Så mange som mulig av tilbudene i SFO må være universelt utformede, slik at barn ikke faller utenfor som følge av ulike hemninger og utfordringer de kan ha. Samtidig bør det også være ansatte tilgjengelig med kompetanse innenfor spesialundervisning, for å kunne følge opp barn med særlige behov om det er et behov for det hos den enkelte.
Kompetanseutvikling: Hvordan vil dere styrke etter- og videreutdanningstilbudet for ansatte i SFO?
Det viktigste for å få dette til, er at universitetene og høgskolene har gode etter- og videreutdanninger for ansatte i SFO. Her kan staten bidra med finansiering og insentiver for Universitet- og høyskolesektoren, slik at det er enklere for utdanningsinstutisjonene å få slike studier opp å gå. Så må det kunne være nok fleksibilitet for ansatte til å kunne ta på seg slik utdanning, for eksempel gjennom tilleggsytelser for å kunne utdanne seg samtidig som man jobber, mot at man for eksempel forplikter seg til å stå i yrket noen flere år.
Likeverdighet i tilbudet: Hva mener dere om å standardisere SFO-tilbudet nasjonalt for å redusere ulikhet mellom kommuner?
Det vil nok alltid være noen former for variasjon enkelte steder basert på demografi, geografi og lokale forhold. Det viktigste er at det ikke er variasjon i kvaliteten på tilbudet og utbyttet barn og ansatte har fra å være og jobbe på SFO. Barn i SFO fortjener et like godt tilbud - uansett hvor de bor. Vi mener derfor at det kan være en god idé å standardisere SFO-tilbudet nasjonalt. Særlig når det gjelder krav til kvalitet, bemanning og andre faktorer som er grunnleggende for å sikre et godt tilbud.
Samarbeid skole-SFO: Hvordan vil dere bidra til bedre samspill mellom skole og SFO, slik at «laget rundt barnet» fungerer som en helhet?
Vi som er politikere bør bidra med gode rammevilkår, kompetanseheving og særlig SFO-lokaler som bidrar til at SFO blir en naturlig og god del av skolen. Skolen og SFO er helt grunnleggende i barns hverdag. Å bygge ned barrierer mellom ansatte på SFO og ansatte på skolen når det gjelder alt fra utveksling av informasjon, samarbeid om elever og bedre tilrettelegging er noe som kan være viktig for å sikre godt samspill uten unødvendige hindringer.
Utvikling sammen: Hvordan kan politikere, skoleeiere, universitet- og høgskolesektoren og praksisfeltet samarbeide for å utvikle verdens beste SFO – for barna, foreldrene og de ansatte?
Når SFO fungerer optimalt, så er det magi. Og denne magien oppstår i møtet mellom barn og gode og trygge voksne. Vi politikere kan ikke regulere oss frem til denne magien, men vi kan bidra til å gi gode rammevilkår og tilrettelegge for samspill som fjerner barrierer fremfor å skape dem. Det vil gjelde alt fra bedre grunnfinansiering, krav til kvalitet, midler til forskning og videreutdanning og retningslinjer som sørger for at aktiviteten på SFO er kunnskapsbasert og til det beste for barn og ansatte.
fremskrittspartiet (frp) Om SFO i partiprogrammet:
Har ingen punkter om SFO i sitt program.
Svar på spørsmålene fra spesialrådgiver Ronny Røste i FRP
Finansiering og bemanning: Frp vil ikke innføre noen nasjonal bemanningsnorm.
Heltidskultur: Frp understreker at SFO er et frivillig tilbud, og at kommunene må ha mulighet til å organisere skolefritidsordningen ut ifra lokale behov og ressurser. Kommunene må selv finne gode løsninger. Flere kommuner sliter med å håndtere SFO-tilbudet i takt med lavere foreldrebetaling. Frp vil at SFO-støtte skal være målrettet, og at hovedregelen må være at foreldrene betaler.
Øremerking: Frp er motstandere av «gratis» SFO. Et mer treffsikkert virkemiddel er å gi redusert foreldrebetaling basert på husholdningens samlede inntekt.
Kompetansekrav: Frp mener det er positivt om ansatte har pedagogisk kompetanse, men vil ikke innføre nasjonale krav. Frivillig sektor bør også brukes mer aktivt.
Lederkompetanse: Nei, Frp advarer mot sentralstyring og normer på dette området.
Tilrettelegging: Kommunene må sørge for at personalet har kompetanse til å følge opp barn med særskilte behov. Behovet varierer og må tilpasses lokalt.
Kompetanseutvikling: Kommunene må tilby nødvendig kompetanseutvikling. Behovene varierer og må tilpasses lokalt.
Likeverdighet i tilbudet: Frp advarer mot sentralstyring. SFO skal tilpasses lokale forhold.
Samarbeid skole-SFO: Frp mener SFO ikke nødvendigvis må drives av skolen alene, men kan inkludere private aktører og foreldrestyrte initiativer. Lokale skolemyndigheter må legge til rette for fleksible samarbeidsformer.
Utvikling sammen: Frp mener utvikling skjer best gjennom lokal tilpasning og frihet. Frivillig sektor har stort potensial, og det bør skapes mer bevissthet om samarbeidsmulighetene mellom skoler, organisasjoner og lag.
RØDT Om SFO i partiprogrammet:
Indirekte omtale:
Vil reversere seksårsreformen og ha en lekbasert skolehverdag.
Ønsker flere yrkesgrupper i skolen (miljøterapeuter, BU-arbeidere).
Fokus på sosialfaglig kompetanse og mindre klasser – relevant for både skole og SFO.
Svar fra Rødt på spørsmålene ved politisk rådgiver Per Emil Skjelbred
Bemanningsnorm: Rødt ønsker arbeid med differensiert bemanningsnorm i samarbeid med partene i arbeidslivet. Det må også følge penger med normen.
Heltid: Hele og faste stillinger skal være normen. SFO-ansatte må kunne jobbe i skolen for å få full stilling.
Øremerking: Ja, midler må øremerkes til bemanning.
Kompetanse: Ansatte i SFO bør inkluderes i skolens kompetanseplaner og få tilbud om kompetanseutvikling.
Lederkompetanse: Ja, krav om leder med pedagogisk utdanning. Leder skal ikke inngå i grunnbemanning.
Tilrettelegging: Barn med vedtak i skoletiden skal få nødvendige ressurser i SFO for likeverdig deltakelse.
Videreutdanning: Rødt vil styrke fagskolene og sikre økonomisk mulighet for videreutdanning uten inntektsbortfall.
Likeverdighet: Rammene bør være like nasjonalt, men med rom for lokale tilpasninger.
Samarbeid skole-SFO: Økt samarbeid, felles plantid og inkludering i kompetansearbeid.
Utvikling sammen: Bemanning og finansiering er nøkkelen. Løfte frem utdanningsløp som bachelor i skolefritidspedagogikk ved UiS.
et lite hjertesukk til politikerne Hva mener dere egentlig om arbeidsplassen vår?
Av Ole Morten Hobberstad (SFO-leder ved Varhaug SFO i Hå kommune)
Vi som jobber i SFO/AKS har lagt ned enormt mye innsats de siste årene. Vi har fått en nasjonal rammeplan, økt bemanning og flere kollegaer med riktig kompetanse. Samtidig har Ap og SV vært med på å innføre 12 timer gratis tilbud – et viktig steg for sosial utjevning og deltakelse. Det er brukt over 550 millioner kroner på å styrke bemanningen. Dette er store og viktige investeringer.
Så hvorfor – kjære politikere – er det så stille fra så mange av dere nå?
Hva mener dere egentlig om SFO? Om barna vi møter hver dag? Om jobben vår?
Arbeiderpartiet ønsker å innføre heldagsskole, men nevner knapt SFO. En reform som krever enorme ressurser – flere ansatte, større lokaler, flere måltider, mer logistikk. Men hva skjer med frileken, valgfriheten og hverdagsgleden til barna? Skal alt dette vike for mer «skole»?
SFO har utviklet seg enormt de siste årene. Noen steder varierer kvaliteten, ja – men det gjør den i skolen også. Det vi trenger er ikke en ny reform. Vi trenger tillit. Vi trenger investeringer. Vi trenger at dere ser oss.
Det finnes nå en ny bachelor i skolefritidspedagogikk. Mange av oss tar videreutdanning. Vi vil dette. Vi ønsker klare krav til lek, fysisk aktivitet, språkstøtte og sosial kompetanse. Vi har verktøyene – men vi trenger at dere satser på oss.
Til alle partier: Nesten 25 000 ansatte i SFO/AKS skal stemme ved valget høsten 2025. Mange flere foreldre vil også bry seg om hva dere mener. Vis oss at dere forstår hva som står på spill. Vi står midt i et faglig løft – hjelp oss å fullføre det, ikke reformer oss bort.
STYRK OSS – så skal dere få det dere ønsker dere. Men ikke overse oss.