NTNU Samfunnsforskning evaluerer den nye rammeplanen for SFO. Nå sender vi ut tre nye spørreundersøkelser, til SFO-ansatte, ledere i SFO og foreldre til barn med funksjonsnedsettelser.

NTNU Samfunnsforskning vil vite mer om livet i SFO etter ny rammeplan. 

SFO fikk ny rammeplan høsten 2021. Siden har NTNU Samfunnsforskning AS evaluert hvordan det går med innføringen av denne rammeplanen.

HvA MENER DU/DERE?Vi i Nettverket for SFO håper flest mulig ledere i SFO tar seg tid til å svare og gir tid til at de ansatte også kan si noe om hvordan de mener det går. Foreldre til barn med ekstra tilrettelegging i skolen er også en viktig stemme. Håper dere kan bidra til at flest mulig av disse også kan si sin mening.    Her er lenke til de de tre undersøkelsene:
Til ledere i SFO: https://nettskjema.no/a/372894
Til ansatte i SFO: https://nettskjema.no/a/372906
Til foreldre til barn med ekstra tilrettelegging i skolen: https://nettskjema.no/a/371562

Og siden innføringen har det også skjedd mye med SFO. Fra høsten 2022, året etter at den nye rammeplanen trådte i kraft, ble SFO gratis for alle med halv plass på 1. trinn, eller halv pris for de med fullplass. Fra denne høsten er denne ordningen utvidet til å også gjelde 2. trinn.

I vår forskning på SFO kommer det frem at gratis kjernetid gjør det mer krevende å oppfylle kravene, fordi ressursen uteblir. Les gjerne mer om det i lenka.

Vil høre fra de som er tettest på barna

For å vite mer om hvordan denne gratisordningen påvirker SFO-hverdagen, trenger forskerne på prosjektet mer hjelp fra de som sitter tettest på SFO-livet.

Nå sender vi ut tre nye spørreundersøkelser: Til SFO-ansatte, til ledere i SFO og til foreldre med barn med behov for ekstra tilrettelegging i skolen.

Undersøkelsen til foreldre er en oppfølging av undersøkelsen som ble sendt ut i 2018 om hvordan barn med behov for ekstra tilrettelegging opplever SFO-tilbudet.

NTNU Samfunnsforsknings forskere er spente på hvordan gratisordningen påvirker mulighetene til å jobbe med den nye rammeplanen. SFO har ikke hatt egen rammeplan før innføringen i 2021.

– Det er helt essensielt for prosjektet å vite mer om erfaringene til de som opplever livet i SFO til daglig, sier prosjektleder Joakim Caspersen.

Spørreundersøkelsene kommer i tillegg til besøk og intervjuer på en rekke SFO-er rundt om i landet.

To rapporter allerede ute

Det er kommet to rapporter i prosjektet allerede. Ny rammeplan i SFO - Kartlegging av innføringen av ny rammeplan i SFO kom i 2022, og Evaluering av innføring av ny rammeplan for SFO: Delrapport 2 i år. Det har også vært arrangert webinarer og blitt laget informasjonsvideoer om prosjektet.

Alt kan ses igjen på SFO-prosjektets egen nettside, her: https://samforsk.no/prosjekter...

Her er lenke til de de tre undersøkelsene:

Til ledere i SFO: https://nettskjema.no/a/372894

Til ansatte i SFO: https://nettskjema.no/a/372906

Til foreldre til barn med ekstra tilrettelegging i skolen: https://nettskjema.no/a/371562

Les også

Hvem skal jobbe i SFO?

I skyggen av store skolepolitiske debatter om læreplaner finnes det en del av skolehverdagen som fortsatt lever med lav status og lav bemanning – SFO/AKS. En sektor med ambisjoner og rammeplan, men uten rammer til å lykkes.

Les mer >>

Ny nasjonal rammeplan klar!

Hva skal egentlig SFO/AKS være? I dag ble den nye nasjonale rammeplanen publisert. Samtidig er noe støtte- og veiledningsmateriell gjort tilgjengelig. Les vedtatte plan og se hva det betyr for din SFO her.

Les mer >>

Inkluderende fellesskap

For første gang i vår snart 30-årige historie er SFO/AKS nå formelt tatt inn i felles planer med barnehage og skole. «Stortingsmelding 6 Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» heter dokumentet som skisserer noen spennende planer og muligheter for årene fremover.

Les mer >>

Ekskludering i en inkluderende skolefritidsordning

Joakim Caspersen er sosiolog og forskningssjef ved NTNU samfunnsforskning, og er en av Norges fremste forskere på SFO-feltet. Han hevder at SFO er den mest spennende linsen for å forstå skole i Norge akkurat nå. Caspersen beskriver den "sedimentære" skolen som lag på lag med reformer, tiltak og tradisjoner som påvirker helheten. SFO er en del av dette, men hva skal SFO være opp mot skole?

Les mer >>

Inspirasjon og innsikt – en samtale med Ivar Haug om lek, mestring og SFOs fremtid

Ivar Haug, mannen bak Nettverket! for SFO, har viet sitt yrkesliv til å styrke SFO som en arena for lek, fellesskap og utvikling. I denne samtalen deler han sin unike kunnskap om barneveiledning, lysglimtjakt og hvordan vi kan skape de beste rammene for barns beste i SFO/AKS. Samtalen er full av historier, refleksjoner og praktiske verktøy som vil inspirere deg i din rolle – enten du er leder eller barneveileder.

Les mer >>

Barns beste i fremtidens SFO?

Sissel Katrine Strøm er SFO-leder ved Børsa SFO i Skaun kommune. Som nabokommune til Trondheim opplever de stor befolkningsvekst. Kommunen har over tid hatt fokus på kvalitet i SFO og skapt gode resultater med de ressursene de har hatt til rådighet. Sissel er stolt over SFO. Samtidig opplever hun økte utfordringer og færre ressurser til å oppfylle disse. JA til ambisjoner for SFO men kartet må stemme med terrenget og blir barns beste ivaretatt?

Les mer >>

Pst til Kari

Vi er over 20 000 SFO- og Aks-ansatte med millioner av timers erfaring og innsikt i barns verden. Ja, sikkert milliarder. Og dette innspillet til deg dreier seg blant annet om milliarder. Men først. Vi har et lite knep vi gjerne vil dele med deg.

Les mer >>

Nå sender vi ut ny spørreundersøkelse om SFO

NTNU Samfunnsforskning evaluerer den nye rammeplanen for SFO. Nå sender vi ut tre nye spørreundersøkelser, til SFO-ansatte, ledere i SFO og foreldre til barn med funksjonsnedsettelser.

Les mer >>

Kompetanse i SFO

Dramatiske oppslag om lærertetthet i skolen og mangel på førskolelærere i barnehagen får rikelig med rom i media. Og bra er det; det er viktig at vi gir barna våre gode utviklingsvilkår. Men hva med SFO?

Les mer >>