NTNU Samfunnsforskning evaluerer den nye rammeplanen for SFO. Nå sender vi ut tre nye spørreundersøkelser, til SFO-ansatte, ledere i SFO og foreldre til barn med funksjonsnedsettelser.

NTNU Samfunnsforskning vil vite mer om livet i SFO etter ny rammeplan. 

SFO fikk ny rammeplan høsten 2021. Siden har NTNU Samfunnsforskning AS evaluert hvordan det går med innføringen av denne rammeplanen.

HvA MENER DU/DERE?Vi i Nettverket for SFO håper flest mulig ledere i SFO tar seg tid til å svare og gir tid til at de ansatte også kan si noe om hvordan de mener det går. Foreldre til barn med ekstra tilrettelegging i skolen er også en viktig stemme. Håper dere kan bidra til at flest mulig av disse også kan si sin mening.    Her er lenke til de de tre undersøkelsene:
Til ledere i SFO: https://nettskjema.no/a/372894
Til ansatte i SFO: https://nettskjema.no/a/372906
Til foreldre til barn med ekstra tilrettelegging i skolen: https://nettskjema.no/a/371562

Og siden innføringen har det også skjedd mye med SFO. Fra høsten 2022, året etter at den nye rammeplanen trådte i kraft, ble SFO gratis for alle med halv plass på 1. trinn, eller halv pris for de med fullplass. Fra denne høsten er denne ordningen utvidet til å også gjelde 2. trinn.

I vår forskning på SFO kommer det frem at gratis kjernetid gjør det mer krevende å oppfylle kravene, fordi ressursen uteblir. Les gjerne mer om det i lenka.

Vil høre fra de som er tettest på barna

For å vite mer om hvordan denne gratisordningen påvirker SFO-hverdagen, trenger forskerne på prosjektet mer hjelp fra de som sitter tettest på SFO-livet.

Nå sender vi ut tre nye spørreundersøkelser: Til SFO-ansatte, til ledere i SFO og til foreldre med barn med behov for ekstra tilrettelegging i skolen.

Undersøkelsen til foreldre er en oppfølging av undersøkelsen som ble sendt ut i 2018 om hvordan barn med behov for ekstra tilrettelegging opplever SFO-tilbudet.

NTNU Samfunnsforsknings forskere er spente på hvordan gratisordningen påvirker mulighetene til å jobbe med den nye rammeplanen. SFO har ikke hatt egen rammeplan før innføringen i 2021.

– Det er helt essensielt for prosjektet å vite mer om erfaringene til de som opplever livet i SFO til daglig, sier prosjektleder Joakim Caspersen.

Spørreundersøkelsene kommer i tillegg til besøk og intervjuer på en rekke SFO-er rundt om i landet.

To rapporter allerede ute

Det er kommet to rapporter i prosjektet allerede. Ny rammeplan i SFO - Kartlegging av innføringen av ny rammeplan i SFO kom i 2022, og Evaluering av innføring av ny rammeplan for SFO: Delrapport 2 i år. Det har også vært arrangert webinarer og blitt laget informasjonsvideoer om prosjektet.

Alt kan ses igjen på SFO-prosjektets egen nettside, her: https://samforsk.no/prosjekter...

Her er lenke til de de tre undersøkelsene:

Til ledere i SFO: https://nettskjema.no/a/372894

Til ansatte i SFO: https://nettskjema.no/a/372906

Til foreldre til barn med ekstra tilrettelegging i skolen: https://nettskjema.no/a/371562

Les også

Gratis SFO

Statsbudsjettet for 2016 inneholder en «liten» post som heter forsøk med gratis SFO i fire byer. Da lukter vi på løsninger som kan løfte nesa ned fra gjerdet for sårbare barn.

Les mer >>

Kompetanse i SFO

Dramatiske oppslag om lærertetthet i skolen og mangel på førskolelærere i barnehagen får rikelig med rom i media. Og bra er det; det er viktig at vi gir barna våre gode utviklingsvilkår. Men hva med SFO?

Les mer >>

Vi trenger å høre hva dere som ledere tenker og erfarer

Hva slags kompetanse kreves for å jobbe i SFO? Og for å være leder? Som del av et forskningsprosjekt som tar opp dette, og som også ser på arbeidet med ny rammeplan, har vi i dag sendt ut en undersøkelse til alle skoler i Norge med SFO.

Les mer >>

UDIR med digital fagdag om rammeplanen for SFO

Utdanningsdirektoratet inviterer til egen fagdag/konferanse om ny nasjonal rammeplan for SFO/AKS. Dagen er gratis og vi anbefaler alle å få med seg denne live eller i opptak.

Les mer >>

Ekskludering i en inkluderende skolefritidsordning

Joakim Caspersen er sosiolog og forskningssjef ved NTNU samfunnsforskning, og er en av Norges fremste forskere på SFO-feltet. Han hevder at SFO er den mest spennende linsen for å forstå skole i Norge akkurat nå. Caspersen beskriver den "sedimentære" skolen som lag på lag med reformer, tiltak og tradisjoner som påvirker helheten. SFO er en del av dette, men hva skal SFO være opp mot skole?

Les mer >>

Et jevnere utdanningsløp - høringssvar

En ekspertgruppe avga sin utredning med vurderinger av hvilke endringer som bør gjøres, for at barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller og øke den sosiale mobiliteten. Vi ønsket å gi tilbakemelding på flere av tiltakene og sendte inn vårt høringssvar innen fristen som var 30.04.24.

Les mer >>

Leder eller tryllekunstner?

Ny nasjonal rammeplan inneholder et fundament for å skape god kvalitet i tilbudet, og den legger føringer for en tydeligere retning for tilbudet. Det er bra at det legges opp til at tilbudet skal evalueres, slik at man har mulighet for å se om tilbudet oppfyller intensjonen. Jeg mener likevel at rammeplanen er for lite forpliktende og tydelig på hvilket fundament (i form av ressurser) som må ligge til grunn for at rammeplanen kan realiseres ved alle skolefritidsordninger.

Les mer >>

Pst til Kari

Vi er over 20 000 SFO- og Aks-ansatte med millioner av timers erfaring og innsikt i barns verden. Ja, sikkert milliarder. Og dette innspillet til deg dreier seg blant annet om milliarder. Men først. Vi har et lite knep vi gjerne vil dele med deg.

Les mer >>

Har rammeplanen for SFO flyttet inn?

I dag kom sluttrapport evalueringen av de første årene med rammeplan gjort av NTNU samfunnsforskning. Rapporten gir viktig status og grunnlag for hvordan vi videre skal jobbe for å forankre planen i god praksis.

Les mer >>