I Tåtøy SFO har de skjønt hvordan hverdagen skal organiseres for å gi læring og trivsel for voksne og barn. Der kan du nemlig bli dagens helt.

Sjef, assistent, matmor og barneveileder Gro Anita Marigård styrer hverdagen for åtte barn i Tåtøy SFO i Kragerø. Ikke akkurat noen kjempe i SFO-Norge, men et strålende forbilde for oss andre. Utgangspunktet var kjent; noen barn havnet litt på utsiden av leken og Gro ble bekymret. Den vanlige voksen-løsningen – med krav om at alle skal få være med i leken – fungerte dårlig. Barn må jo få lov til å leke to sammen uten innblanding utenfra.

Løsningen ble dagens helt. Et veggdiplom ble laminert, med barnas navn på lapper hengt på siden. Har du invitert andre med i leken, kan du henge opp ditt eget navn på diplomet. Da må du kunne begrunne hvorfor du har fortjent tittelen dagens helt. Andre kan også henge opp navnet ditt. Dermed får de fine samtaler om hva det vil si å ta vare på hverandre i leken, uten at den voksne behøver å ”mase” eller formane barna.

 Dette fungerte så bra, at Tåtøy-gjengen (Gro og de åtte ungene) etter hvert bruker dagens helt-opplegget i forhold til alt som fortjener litt ros og oppmerksomhet. Hvis du gjør eller sier noe som bidrar til at andre har det bra eller bidrar til felles trivsel på andre måter, kan du bli dagens helt. Det helt geniale her er at vi slår minst tre fluer i en smekk. Ønsket atferd får mye oppmerksomhet, barna medvirker selv og blir ekstra oppmerksomme på hva som utløser glede hos andre og Gro får gode samtaler med barn om viktige forhold i livet. Det er også grunn til å tro at ordningen bidrar til god stemning, reduserer behovet for korreksjon og ”småmas” fra Gro og åpner for mye latter og humor.

Etter en tid med dagens helt kom Gros navn også opp på diplomet. Barna ønsket å gi uttrykk for at de var spesielt fornøyd med hennes beslutninger og oppførsel. Så nå står også Gro opp hver morgen med muligheten til å bli dagens helt i Tåtøy SFO.

Alle barn har et talent eller ti

I forbindelse med kursprosessen LØFT er tøft i SFO blir deltakerne oppfordret til å reise spørsmål og ta opp konkrete hendelser fra hverdagen i basene med faglig leder. Her er ett eksempel fra denne våren. Anine jobber med en gutt som har mye trøbbel og ber om råd.

Les mer >>

Gutta på Eberg

I stadig flere SFO’er jobber personalet nå med elementene som inngår i LØFT for barn i SFO. Dette får konsekvenser for hverdagen. Noen av dem er artige…

Les mer >>

Juleglede hele året

Når gode ideer dukker opp etter jul og har med jul å gjøre, får vi et dilemma her i sfonett.no; Skal vi trøkke til og spre den gode ideen med en gang eller vente til neste jul..? Vi gjør begge deler.

Les mer >>

LØFT i hverdagen

La oss gjøre et lite eksperiment. Når du har lest det neste avsnittet, stopper du å lese.

Les mer >>

«Jeg er jo ikke betalt for å like alle barna!»

Nei, og dette er et viktig tema å drøfte både på personalmøter – men også i hverdagen i voksne til voksen-samtalene.

Les mer >>

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>

Den nye gutten

Vi har hatt lysglimtjakt på ett barn som vi har ”slitt” med i lang tid. Kanskje har vi også blitt farget av den ”kampen” vi har hatt med dette barnet. Jeg kan nevne slåing, biting, kalling både til barn og voksne. Her måtte vi gjøre noe både for barnet og oss selv.

Les mer >>

Praksisnære bøker til SFO/AKS?

Bøkene Løft for barn i SFO og SFO forebygger mobbing skaper felles kultur for kvalitet i SFO. Flere ledere lar alle nye ansatte få en bok som god "god start". Les mer om bøkene her.

Les mer >>

Praktiske SFOtriks – som funker!

Overgangen fra skole til SFO er gjennomført med hårfin kontroll på kaoset. Knekkebrødene er spist eller strødd utover gulvet, og støynivået er bare litt over ok. Matrester, fat, bestikk og serveringsutstyr til 108 barn er rydda unna, selv om vi er en mindre enn normalt. Noen er hjemme med sykt barn.

Les mer >>