Hvordan behandler du dine kollegaer
Som leder er det viktig og riktig å behandle alle likt. Noe annet ville jo vært urettferdig. Eller? Alle har de samme rettighetene og de samme behovene.
Les mer >>Er du en vanskelig person? – en test
Vanskelige personer er de som etterlater deg frustrert eller tapper deg for energi. Det kan være i korte perioder eller på full tid, men med samme resultat, det tærer på dine ressurser. Men hvor vanskelig er du selv – test deg selv her?
Les mer >>Systematiser små og store oppgaver
Det finnes ulike hjelpemidler som kan være en god hjelp til å holde oversikt over dine oppgaver
Les mer >>Å være ny som SFO-leder
Jeg har vært SFO-leder i ett år nå. Tankene var mange – svært mange – den dagen jeg ble tilbudt jobben. Alle mine erfaringer både som mor, assistent, lærer og kollega ramlet frem i pannelappen samtidig. Hvordan vil jeg ha min SFO?
Les mer >>Tre raske kommunikasjonsteknikker
Kommunikasjon er uten tvil lederens viktigste redskap. Det er gjennom kommunikasjon at det skapes mening og retning i organisasjonen.
Les mer >>Lederobservasjonsverktøy
Her finner du et lederobservasjonsverktøy som er en metode for å bli vurdert som leder.
Les mer >>Gode råd når du som leder får kritikk
Når medarbeiderne kommer til deg med kritikk, vil det enkleste være å gå i forsvar,men det er kanskje det dummeste du gjør.
Les mer >>Selvinnsikt og frykten for å være god
Reis deg opp og si hva du er god til! En utfordring som garantert får mange til å se ned i forlegenhet og frykt. Hvorfor har så mange av oss en slik frykt for å snakke om det som er vår styrke i oss selv – vår egen unike personlighet.
Les mer >>Tilstedeværelse og nærværende lederskap - tilgjengelig i passe doser
I hvilken grad kreves det tilstedeværelse i de mange ulike lederollene. Det sies at en forutsetning for å lykkes som leder er å ta hensyn til nærhet i sin lederrolle, nærhet i tid og rom og være fysisk tilstede på samme arbeidsplass som de menneskene en skal lede.
Les mer >>