Jeg vet ikke hvor utbredt denne misforståelsen er. Men det er helt sikkert viktig å få ryddet den av veien.

Jeg har jobbet i og med SFO i mer enn 25 år. Stadig vekk støter jeg på misforståelsen. Den kan kort beskrives som; I SFO/AKS kan voksne utføre jobben uten å veilede barn!

Det betyr altså at noen der ute – utenfor basen på jobben din – tror helt oppriktig at du bare «passer barn» eller fører «krysseliste med mildt oppsyn» eller driver med et før og etter skoletid-tilbud som kan kalles «ikke-pedagogisk».

Alle som er på innsiden av SFO skjønner at dette er riv, rav, ruskende galt. Det går faktisk ikke an å jobbe profesjonelt med barn over tid uten å tilbyd omsorg & varme, støtte & veiledning. Det er helt umulig å få til en slags harmonisk flyt i base-hverdagen uten å etablere relasjoner til barna.

Så da blir det store spørsmålet; Hvordan få ryddet denne misforståelsen av veien?

To-tre hoved-strategier tegner seg. 

  1. Gripe en ropert, klatre opp i et egnet tre nær et torg og brøle ut; Folkens, dette er en gedigen misforståelse 
  2.  Bli enda mer systematisk og tydelig i arbeidet vi gjør med barn og for barn i arbeidstiden vår
  3. Egentlig er det en tredje løsning også; nemlig å gi blanke og gjøre jobben vår i en slags boble. La folk tenke hva folk vil.

Jeg går for en kombinasjon av 1 og 2. Vi må utvikle veilednings-arbeidet vårt og bli stadig tydeligere støttespiller for barn i hverdagen – men samtidig være stolte og tydelige med å signalisere hva vi faktisk gjør og hvorfor vi velger løsningene våre. Later vi som ingenting, overser misforståelsen og jobber ufortrødent inne i boblen vår, vil det være vanskelig å skape tillit hos oppdragsgivere (foreldrene) og samarbeidspartnere (lærere, PPT, BUP osv).

Fordi hverdagen er så presset og det meste skjer i stort tempo, kan det være nyttig å ha Nettverket! for SFO. Vi er etablert nettopp for å bidra til at SFO’ene og AKS’ene i Norge får nytte og glede av hverandres løsninger og erfaringer. (AKS = Aktivitetsskolen, navnet Oslo kommune bruker på sin SFO). Vi jobber hele tiden med å utvikle SFO-praksis ved å formidle erfaringer på tvers og sette forskning og kunnskap om barn inn i en SFO-sammenheng.

Vi har til og med lansert et forslag til ny tittel; Barneveileder i SFO som erstatning for assistent, pedagogisk medarbeider, miljøarbeider osv – rett og slett fordi denne tittelen best beskriver hva som faktisk fremstår som hovedoppdraget.

 

  •   Å veilede barn, støtte og hjelpe dem gjennom de fire utrolig viktige årene i starten på skoleløpet
  • Å praktisere en pedagogikk der vi hjelper barn på plass i det sosiale livet med andre barn (og voksne) Å observere sårbarhet og sette i verk små tiltak for å bistå når det trengs
  • Å vise barn hvilke styrker de har – hva der gode på; det lille smilet når vi møtes eller å gjøre noe kreativt med nabbi-perler
  • Å være den trygge voksne havnen når fingeren er klemt i en dør eller de andre ikke vil ha henne med i leken

 

Akkurat mens jeg skriver dette tikker det inn oppslag i media om foreldre som er blitt alt for dårlig informert om SFO/AKS i forkant av barnets debut som skoleelev. Det skal ikke være mulig – sørge for å starte planleggingen av mottaket i 2017 i god tid og bli med på dugnaden for å rydde misforståelsen av veien. I SFO blir nemlig barn veiledet og støttet!

Les også

Gjør det vondt?

Snodigheter ved perlebordet - 46 Her får du små drypp du kan bruke i samtaler rundt bordene i basene. Det er alltid gledelig for barn å få være sammen med voksne som deg. Du kan fortelle om små, rare ting og ved middagsbordet kommer barnet med din historie fra perlebordet og foreldrene tenker; i SFO skjer det jammen mer enn innkryssing og fôring. Tekstene er også skrevet slik at barn selv kan lese dem, det er fint at SFO bidrar til å stimulere til mer lesing.

Les mer >>

Time-out pedagogikken

Time-out pedagogikken har vært et diskusjonsområde den siste tiden, med Jesper Juel i fronten. Trond Kristoffersen i Barnehageforum kommenterer Jesper Juels artikkel fra FamLab.

Les mer >>

Teknisk knock out i 4.runde – del 2

Far hadde brukt hele verktøykassa for å få med seg Simen hjem fra SFO dagen i forveien. En sliten og fortvilet far, omringet av små tilskuere, tok beslutningen om å belønne Simen. Det var slutt på pappakreftene.

Les mer >>

Gir barn innflytelse

På Brakanes SFO i Ulvik i Hardanger er de opptatt av å forstå barns tanker og snakke med barn på en bevisst måte.

Les mer >>

Barn som utfordrer i SFO 4 - bruk av barnets navn

Noe av det mest personlige barnet har er navnet. Tidlig får barnet et eierskap til navnet sitt og opplever det etter hvert som identisk med seg selv. Derfor er det ekstra viktig hvordan du bruker barnets navn i SFO-hverdagen.

Les mer >>

Gudmundur på tur 2

Her får du små drypp du kan bruke i samtaler rundt bordene i basene. Det er alltid gledelig for barn å få være sammen med voksne som deg. Du kan fortelle om små, rare ting og ved middagsbordet kommer barnet med din historie fra perlebordet og foreldrene tenker; i SFO skjer det jammen mer enn innkryssing og fôring. Tekstene er også skrevet slik at barn selv kan lese dem, det er fint at SFO bidrar til å stimulere til mer lesing.

Les mer >>

Barn som tester grenser i SFO

Barn som har en oppvekst med foreldre som setter tydelige grenser – og samtidig tillater barnet å teste ut disse grensene – er sjeldnere involvert i grove regelbrudd og konflikter. Tilsvarende har barn med uklare grenser, lettere for å havne i trøbbel.

Les mer >>

Følelsesskolen: Impulskontroll

Ofte er det knyttet stor usikkerhet til hvordan man skal møte barn som biter, slåss, skriker og behandler andre dårlig. Hvordan stopper vi dem? Hvordan kan vi lære disse barna impulskontroll? Det er disse spørsmålene som blir tatt opp i denne delen av følelsesskolen.

Les mer >>

Gi klar beskjed!

Hvem har ansvaret? Barnet eller den voksne? For at beskjeden blir fulgt og ikke minst at barnets atferd ikke medfører dårlig stemning, slitne voksne (ansatte eller mor og far) og mye unødvendig bruk av kjeftestemmen. Ja, hvem har ansvaret!

Les mer >>