Nettverket! for SFO deltok for et par uker siden på Informasjons- og innspillsmøte i regi av Utdanningsdirektoratet i forkant av den nasjonale kartleggingen av tilstanden til SFO-tilbudet.

Endelig skjer det. Ikke siden 2002 har sentrale myndigheter gjort systematiske undersøkelser om tilstanden i SFO. Riktignok ble den undersøkelsen fulgt opp med en revisjon i 2006 – men uten at dette førte til noe annet enn at statsstøtten til SFO ble avviklet av et bortimot enstemmig storting.

Alle kommuner er pålagt å ha et tilbud om SFO som gir barna omsorg og tilsyn og som sørger for at barn med funksjonshemming gis gode utviklingsvilkår. Ordningen skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barn i 1. – 4.trinn, samt elever med særskilte behov helt opp til 7.trinn. Som det er formulert i opplæringslovens § 13-7.

Med dette som eneste rettesnor, har kommunene og skolene utformet sine SFO-tilbud over det ganske land. Det finnes få eller ingen konkrete krav til innhold eller kompetanse hos ansatte. Variasjonene innen SFO-tilbud er store, ikke bare mellom kommuner men fra bydel til bydel og skole til skole.

Et forskerteam fra NTNU Samfunnsforskning og Stockholms Universitet skal gjennom analyser av eksisterende datagrunnlag samt innsamling av ny informasjon finne ut hvordan situasjonen i SFO er. De vil dra veksler på Sveriges lange erfaring med skolefritidsordning og egen lærerutdanning for «fritidshem» og forskning på temaet.

Evalueringen i 2018 vil gi grunnlag for en ny stortingsmelding. De vil spesielt jobbe med inkludering og tilrettelegging, spesielt når det gjelder barn med særskilte behov.

I tillegg vil de vite mer om…

  • Hvordan SFO er organisert i de enkelte kommuner, og hvilket omfang tilbudet har (åpningstider, ferietilbud, etc)
  • Hva slags aktiviteter som tilbys i SFO, og med hvilken begrunnelse
  • Hvilken kompetanse de ansatte har og om de får benyttet seg av tilbud om kompetanseutvikling.
  • Hvordan SFO samarbeider med skole.
  • Hvordan SFO deltar i overgangen fra barnehage til skole.
  • Hvordan SFO samarbeider med offentlige, private og frivillige aktører.
  • Hvor fornøyd brukerne er med tilbudet og sin påvirkningskraft (foreldre og barn)
  • Hva som avgjør om barn går på SFO eller ikke (pris, kultur, kvalitet).
  • Hva slags lederfunksjon er valgt.

Nettverket! for SFO sitter i en arbeidsgruppe som skal følge, gi innspill til og kvalitetssikre denne prosessen.

Innspill og spørsmål til evalueringen kan du som medlem i Nettverket! for SFO sende til terje@sfonett.no. Vi vil ta med disse inn i fremtidige møter rundt evalueringen. Vi vil selvsagt også holde deg orientert om hvordan det går med dette viktige arbeidet.

Så, ikke nøl – vi ønsker å høre din stemme, dine synspunkter på hvordan SFO bør utvikles. 

UDIR med digital fagdag om rammeplanen for SFO

Utdanningsdirektoratet inviterer til egen fagdag/konferanse om ny nasjonal rammeplan for SFO/AKS. Dagen er gratis og vi anbefaler alle å få med seg denne live eller i opptak.

Les mer >>

Hvilke kommuner har kvalitetsplaner for SFO?

Nettverket! for SFO deltar i arbeidsgruppen nedsatt av UDIR som skal gjøre en nasjonal evaluering av SFO. Denne evalueringen vil danne grunnlaget for en ny stortingsmelding om SFO. Derfor samler vi nå en oversikt over hvilke kommuner som har en kvalitetsplan eller rammeplan for SFO.

Les mer >>

Kunnskapsminister Melby: Et godt SFO-tilbud for alle bar

Det var en stolt Guri Melby (V) som møtte Nettverket! for SFO i dag. Se hva hun sa til oss om den nye rammeplanen for SFO som ble publisert i dag og les pressemeldingen fra regjeringen.

Les mer >>

Vi trenger å høre hva dere som ledere tenker og erfarer

Hva slags kompetanse kreves for å jobbe i SFO? Og for å være leder? Som del av et forskningsprosjekt som tar opp dette, og som også ser på arbeidet med ny rammeplan, har vi i dag sendt ut en undersøkelse til alle skoler i Norge med SFO.

Les mer >>

Kjære politikere: Sats på Innhold og Kvalitet i SFO!

Nylig valgte politikere, gratulerer med valget! Dere har nå blitt gitt det ærefulle oppdraget å lede kommunene våre inn i en bedre fremtid. Når dere nå begynner arbeidet med å forme kommunens vei fremover, vil vi gjerne sette et viktig tema på dagsordenen – skolefritidsordningen, bedre kjent som SFO.

Les mer >>

Hva er egentlig kvalitet i basene?

Det siste året har Utdanningsdirektoratet utredet kvalitet i SFO. At de sporet opp Mosjøen SFO som mulig forbilde forbauser oss ikke. Med SFO-sjefen Sissel i spissen er dette en smeltedigel av dimensjoner!

Les mer >>

Gratis SFO

Statsbudsjettet for 2016 inneholder en «liten» post som heter forsøk med gratis SFO i fire byer. Da lukter vi på løsninger som kan løfte nesa ned fra gjerdet for sårbare barn.

Les mer >>

Kompetanse i SFO

Dramatiske oppslag om lærertetthet i skolen og mangel på førskolelærere i barnehagen får rikelig med rom i media. Og bra er det; det er viktig at vi gir barna våre gode utviklingsvilkår. Men hva med SFO?

Les mer >>

Pst-metoden, lompefabrikken og masse LØFT i møte med Ivar Haug

Vi feirer at SFO/AKS endelig har fått en nasjonal rammeplan samme år som Nettverket! for SFO er 25 år.

Les mer >>