I fjor flyttet elever og ansatte inn i en helt ny skole. Se denne filmen som viser hvordan nye Levre Skole har ivaretatt SFO i de nye lokalene.

Bli med oss inn på et besøk hos "nye Levre SFO". Inspirasjon og gode råd til dere som skal bygge nytt eller ønsker å få gode tips til hvordan SFO+undervisningsdel=SKOLE. 

Gode lokaler gir helhet og sammenheng i hverdagen. 

I fjor fikk Nettverket! for SFO en epost fra basekoordintaorene ved Levre SFO. Jeg var så heldig å møte disse driftige lederne på et frokostseminar i Bærum. De skulle snart flytte inn i en helt ny skole etter lang tid i brakker. Etter innflytting sendte de følgende melding: 

På forkostmøtet fortalte vi deg om at vi gjerne skulle hatt besøk av Nettverket! for SFO, men at vi var i midlertidige lokaler og hadde i bunn og grunn heller lyst å vise fram vår nye skole når den tid kom! Nå er vi altså her, i splitter nytt skolebygg, selv om koronaen slo til.

På frokostmøtet fortalte du oss noe vi ikke har glemt... "Stå på kravene, dere må delta aktivt i planleggingen for å forme SFO slik dere vil ha det!" Og jammen gjorde vi ikke det. 

Vi trappet opp dagen etter til våre ledere, og la fram alle tanker, ideer og ønsker. Vi diskuterte i flere runder. På ett tidspunkt skjedde det noe som jeg aldri har opplevd som barneveileder eller som koordinator. Vi ble hørt! Midt i koronaen jobbet vi intenst hjemmefra med å få alt ned på papir. Det ble tatt videre til vår fantastiske rektor, og vi fant gode løsninger sammen.

Plutselig kom vi på at vi må også takke deg! Det var jo dine ord som gjorde at vi ikke satt i baksetet på planleggingen.

Vi fikk ønsker oppfylt når det gjaldt møblering, sambruk, møte struktur og arbeidstider. Vi lagde det kuleste kursprogrammet, fikk løftet det faglige hos alle ansatte uansett utdanning. Vi stod hardt på kravene på hvordan VI ønsket at vår og barnas hverdag skulle være, både med og uten smittevern i tankene.

Idag står vi her og tenker: "Fy så deilig med en helt ny skole, etter våre behov!"

Jeanette Gotvassli
Basekoordinator Levre SFO

 

SFO mot 2020 - Urettferdighet & pris

SFO durer på – med stadig bedre løsninger på oppdraget sitt – å legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter i kombinasjon med den omsorgen barnet trenger. Men stadig flere kommuner bringer et nytt moment på banen – såkalte «læringsstøttende aktiviteter».

Les mer >>

Velkommen til Levre SFO

I fjor flyttet elever og ansatte inn i en helt ny skole. Se denne filmen som viser hvordan nye Levre Skole har ivaretatt SFO i de nye lokalene.

Les mer >>

Kompetanse i SFO

Dramatiske oppslag om lærertetthet i skolen og mangel på førskolelærere i barnehagen får rikelig med rom i media. Og bra er det; det er viktig at vi gir barna våre gode utviklingsvilkår. Men hva med SFO?

Les mer >>

Hva med SFO i forslag til ny opplæringslov?

Nettverket for SFO har levert høringssvar til forslag ny opplæringslov. Gode ambisjoner i stortingsmelding og utkast til nasjonal rammeplan må nå følges opp i lovverk.

Les mer >>

Husk høringsfrist 16.mars!

Før jul ble forslag til nye rammeplan for SFO lagt ut på høring. Håper dere vil lese utkastet og svare på høringen. Den har 12 spørsmål. Dere trenger ikke svare på alle spørsmålene. Bruk gjerne fritekstfeltet for å utdype synspunkter eller innspill.

Les mer >>

Nå sender vi ut ny spørreundersøkelse om SFO

NTNU Samfunnsforskning evaluerer den nye rammeplanen for SFO. Nå sender vi ut tre nye spørreundersøkelser, til SFO-ansatte, ledere i SFO og foreldre til barn med funksjonsnedsettelser.

Les mer >>

Inkluderende fellesskap

For første gang i vår snart 30-årige historie er SFO/AKS nå formelt tatt inn i felles planer med barnehage og skole. «Stortingsmelding 6 Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» heter dokumentet som skisserer noen spennende planer og muligheter for årene fremover.

Les mer >>

Gratis SFO

Statsbudsjettet for 2016 inneholder en «liten» post som heter forsøk med gratis SFO i fire byer. Da lukter vi på løsninger som kan løfte nesa ned fra gjerdet for sårbare barn.

Les mer >>

Leder eller tryllekunstner?

Ny nasjonal rammeplan inneholder et fundament for å skape god kvalitet i tilbudet, og den legger føringer for en tydeligere retning for tilbudet. Det er bra at det legges opp til at tilbudet skal evalueres, slik at man har mulighet for å se om tilbudet oppfyller intensjonen. Jeg mener likevel at rammeplanen er for lite forpliktende og tydelig på hvilket fundament (i form av ressurser) som må ligge til grunn for at rammeplanen kan realiseres ved alle skolefritidsordninger.

Les mer >>