Da Nettverket! for SFO gjennomførte en dugnad blant mer enn 10 000 SFO-ansatte om ny tittel som erstatning for «assistent» - kom SFO-leder Kjersti Louise Thoresen fra Nesodden opp med løsningen; barneveileder. For det er jo nettopp det du er; barneveileder i SFO, kanskje barneveileder med fagbrev.

Og en yrkestittel som beskriver hva jobben går ut på, ja, selve kjernen i oppdraget ditt, må jo kunne sies å være bortimot genial. Når den i tillegg ikke inneholder begrepet pedagog eller pedagogisk unngår man også konflikten med begrepet pedagog.

Det er åpenbart at barn trenger veiledning fra deg for å lykkes i det sosiale fellesskapet. Noen barn trenger din støtte og bistand mer enn andre.

Så hva gjør du?

I beskrivelsen av oppdraget barneveileder i SFO vil jeg gjerne dele noen tanker og ideer med deg.

  1. Den våkne barneveilederen bruker tiden innimellom alt annet til å observere. Følger godt med på hvordan barn samhandler, hvem som leker med hvem, hva barna trives best med, hva slags leker og utstyr som skaper aktivitet og hvordan barna fungerer i samspill i små og litt større grupper.
  2. Den kloke barneveilederen ser at selv om barn ofte finner gode løsninger sammen, må hun ta initiativ, være igangsetter, bevege konflikter mot en løsning uten å overstyre og ikke være redd for å involvere seg i leken.
  3. Den omsorgsfulle barneveilederen har et blikk for sårbare barn. Hun vet at barn ikke kan behandles likt – selv om hun som voksen må være tydelig ved å være konsekvent. Hun hjelper den sårbare til å unngå situasjoner som gjerne fører til konflikter og trøbbel. Gjør små avtaler knyttet til samspill med dette barnet og gir ofte dette barnet oppmerksomhet ved små tegn på mestring og fremgang.
  4. Den støttende barneveilederen er barnets lysglimtjeger. Egentlig trenger alle mennesker en slik person som er dyktig til å fremheve styrker og små suksesser. For sårbare barn som ofte får negativ oppmerksomhet, kan du være jegeren som balanserer responsen barnet oppnår og sørger for at hun kan labbe hjem med minst en viktig, liten suksess i sekken.
  5. Den spretne barneveilederen er elsket av barn. Hun blir gjerne med på prosjekter og aktiviteter som krever en spretten kropp og ikke minst en løssluppen hjerne. Ingenting er egentlig umulig og du møter alltid barns forslag med nysgjerrighet.
  6. Den alltid tilstedeværende barneveilederen svikter aldri barnet. Riktignok kan det oppstå situasjoner der du er fysisk fraværende – f eks hvis du får meslinger. Men når du er på jobb er du så til de grader tilgjengelig for barn. Du prioriterer aldri en voksenprat når du er i basen eller ute med barn. Da er det barna som får hele deg.
  7. Den idérike barneveilederen er igangsetter og brobygger mellom barns drømmer & ønsker og virkeligheten. Da jentene på 2. trinn ble spurt hva de aller helst ville gjøre var svaret; «Tegne med fargekritt på hele tavlen». De hadde sittet i 1,5 år og sett drømmende på det forbudte området. Nå fikk de holde på helt fritt i en times tid og gikk lykkelige hjem fra SFO den dagen.
  8. Den blide og glade barneveilederen har også dårlige dager som alle andre. Men likevel greier hun alltid å spre solskinn rundt seg. På den måten viser hun vei, går foran, tråkker stien for barn. Når hun møter et barn, fanger hun blikket til barnet, sier barnets navn og føyer kanskje til «så trivelig at du smiler til meg».
  9. Den motiverte barneveilederen er ikke i tvil. Å få jobbe med barn i alderen 6-10 år er trivelig og gledelig. De er så reflekterte og levende og det finnes aldri en dag lik den forrige. Jobben som barneveileder i SFO får henne til å føle seg levende, etterspurt og viktig for mange barn.
  10. Den avanserte barneveilederen bærer på mange av disse egenskapene. Hun skaper fremgang og utvikling hos barna rundt seg. Og jeg håper hun forstår det selv?

Kjenner du igjen noen av disse tankene? Bra – det er greit å rette oppmerksomhet mot kjernen i jobben din. Barneveielederen åpner ofte for at alle skal få være med. Hun er nærmeste genial i søkingen etter lek og aktiviteter som gir alle barn sjansen til mestring og samspillsglede.

Kanskje er dette et opplegg for en utviklingsdag på jobben eller en refleksjon på et personalmøte..?

SFO forEBYGGER MOBBING Dette er et kapittel fra boka SFO forebygger mobbing. Du kan kjøpe boken her og bruke den til egenutvikling eller som inspirasjon til dine ansatte.                                                                                          Kjøp boka her

 

 

Uten mat og drikke duger ingen

Barnet, riktignok nyfylt 16, er på vei ut av døren en tidlig morgen. Mor som til avveksling har god tid, insisterer på at kanelbolle ikke er passende lunsjmat og dytter på barnet en matpakke.

Les mer >>

Misforståelsen

Jeg vet ikke hvor utbredt denne misforståelsen er. Men det er helt sikkert viktig å få ryddet den av veien.

Les mer >>

Samspill og kommunikasjon

Hvordan bør den voksnes grunnleggende atferd i samspill med barn være? Her kommer noen konkrete forslag på veien.

Les mer >>

Eierskap til fritiden

Det snakkes om at barn er dårlige til å finne på noe å gjøre, at de lett kjeder seg hvis de ikke blir aktivisert. Foreldre trøkker på for at SFO og AKS skal fremstå som aktivitetsskoler – slik at barn skal gjøre noe læringsfremmende og nyttig i fritiden sin.

Les mer >>

Farvel til lydighetskulturen

– Man kan alltids forme en verden for barna, altså for framtiden, uten å lytte til barna og uten å gå i dialog med dem. Historien har vist at det er fullt mulig. Men kostnadene kan bli betydelige, sier Erik Sigsgaard. Hans nye bok har tittelen Respekt for barns og unges NEI.

Les mer >>

Hun fortjente applaus - men...

Til stede eller tilgjengelig eller helst begge deler. Barn forteller; når voksne snakker sammen er det vanskelig å få kontakt. Kanskje en idé å drøfte tilgjenglighet på personalmøtet?

Les mer >>

Avansert barneveileder

Etter en velfortjent ferie venter igjen jobben som barneveileder. Det krever at man er ”dønn til stede” for å kunne løse alle de oppgaver som ligger i det å møte barn og foreldre. Jeg ønsker dere velkommen med en hyllest av en barneveileder jeg møtte som far da jeg leverte mitt første barn på SFO.

Les mer >>

JA!-uke i Romolslia SFO

Her følger noen freske ideer fra en spretten TrøndelagsSFO som ikke er redd for å gå nye veier. Se også sak om denne SFOen i nyhetsbrevet nr 3/06 (september)

Les mer >>

Konflikter på stilk

Det er noen typiske konfliktsituasjoner i SFO-hverdagen. Småkræsj mellom barn som fører til litt aggresjon og lett kan utløse voksenreaksjoner som «kutt ut det der, vær greie nå».

Les mer >>