Som medlem i Nettverket! for SFO vil DU som leder høsten 2020 få tilgang til en faglig månedlig digital workshop.

Vi ønsker at medlemskapet i Nettverket for SFO skal gi deg som leder påfyll, inspirasjon og knytte kontakt med andre ledere i SFO-Norge. Vi er 1100 ulike SFO i dette unike nettverket. 

Hver måned blir du som leder invitert til å være med på en digital nettverksamling hvor du får møte fagpersoner, inspirasjon fra andre SFOer og bli kjent med andre ledere i nettverket. Samlingene er gratis for medlemmer i Nettverket! for SFO. 

Møteplan 2020

04.september 0830-1000

Tema: Hvordan skape en spennende SFO for de eldste i SFO

-   Vi møter fire SFO/AKS som har lykkes med å skape en spennende vennskapsarena for de eldste i SFO

-  Terje forteller om erfaringene med SFO for mellomtrinnet i Sverige

-  Vi deler gode eksempel og erfaringer med hverandre

 

25.september 0830-1000

Tema: Mobbing i SFO & AKS - fra holdning til kunnskap til handling

- Møt Ingrid Lund, medforfatter den nye boken «Mobbing i barnehage og skole».

- Gode eksempler på arbeid med inkludering og anerkjennelse i SFO-basene inne og ute.

- Erfaringsdeling

23.oktober 0830-1000

Tema: Møtekultur gir kvalitet i SFO

27.november 0830-1000

Tema: Lekemiljø former leken i SFO

10.desember 0830-1000

Tema: Lederrollen i SFO

Det vil også bli lagt inn noen egne samlinger som vil se på endelig forslag til nasjonal rammeplan som skal ut på høring i desember.

Agenda og kjøreplan for hvert møte blir senest lagt ut på www.sfonett.no en uke før møtet.

Hvem kan delta?

Samlingene er tilpasset ledere i SFO, baseledere, rektorer eller andre med ansvar eller delegert ansvar for SFO/AKS.

Hva koster det?

Disse digitale møtene er gratis for medlemmer i Nettverket! for SFO

Hvor møtes vi?

Samlingene blir arrangert via zoom. På www.sfonett.no under kurs på hovedfanen øverst vil det ligge en link til vår digitale møteplass for ledere.

Når du er innlogget vil du på den siden finne informasjon om innlogging til zoom.

Hvordan gjennomføres møtene?

På hvert tema vil vi invitere en innleder som vil bruke 10-20 minutter tema. Møtene blir lagt opp slik at du vil bli satt i digitale møterom hvor du møter andre ledere og kan diskutere tema. Gjennom Tour de SFO besøkte vi 230 SFO og vil fremheve gode eksempler på god praksis fra SFO/AKS i disse møtene knyttet til det tema som er på agendaen. Det vil også bli samlet gode råd, eksempel på god praksis eller bilder fra deltagerne som legges ut til inspirasjon for alle etter de digitale møtene.

Digitale møter  FOR LEDERE I SFOTema og innhold på samlingene vil bli lagt ut senest en uke før samlingene. Alle møtene vil foregå digitalt og via zoom. De som deltar vil få møte andre ledere og dele erfaringer knyttet til tema på møtet. Info om pålogging til møtene i zoom blir lagt ut her på denne siden (må være innlogget for å få kode og instruksjon).  

SFO-ledelse – hva er det?

SFO- og AKS-ledere kommer i alle varianter og utgaver. Rett og slett fordi jobben spenner fra å lede tre til og lede 50 ansatte og å være hovedansvarlig for tilbudet til 15 barn eller 450 barn. Men mye er faktisk felles…

Les mer >>

Superhelter under opplæring

Ifølge Udir var det i 2019 over 45000 lærlinger i Norge, og ca. 4250 av disse er lærlinger i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Det er et stort behov i samfunnet vårt for dyktige yrkesutøvere som kan bidra til barn og unges allsidige utvikling. Som kan legge til rette for en trygg oppvekst med omsorg, lek og læring gjennom aktiviteter som fremmer trivsel, glede og mestring.

Les mer >>

SFO-sjefen sjøl

Jeg farter mye rundt i SFO-Norge og støter på mange medlemmer i den store SFO-familien. En type familiemedlem som ikke alltid er klar over sin status i SFO-slekten er enhetslederne, også kalt rektorer. Jeg kaller dem også SFO-sjefen sjøl – de er jo faktisk det i de fleste kommuner.

Les mer >>

ÅRETS BARNEVEILEDER 2023

Bjørn Helge Nerdal fra Eiganes SFO i Stavanger ble torsdag kåret til Årets barneveileder på konferansen Kvalitet i SFO som arrangeres i Tromsø.

Les mer >>

Dagens dilemma – Når en kollega håndterer situasjoner annerledes enn deg

Hverdagen i SFO byr på mange situasjoner som ikke har enkle svar. Som ansatte skal vi ivareta barnas behov, møte foreldrenes forventninger og samtidig handle i tråd med SFOs verdier og pedagogiske retning. Noen ganger blir vi også utfordret i samarbeidet med kolleger, særlig når vi vurderer situasjoner ulikt.

Les mer >>

Læring i SFO – 2

En rekke kommuner har endret eller presisert mål knyttet til innhold og kvalitet i SFO. Det er helt strålende. Et tydeligere SFO-tilbud bør gi økt motivasjon både hos ansatte og barn. Men hva med det usynlige gjerdet rundt?

Les mer >>

Kompetanseheving ved Jåtten SFO

Høsten 2018 ble den nasjonale evalueringen av SFO fremlagt: Lek, læring og ikke pedagogikk for alle. Det var 3 ting som skilte seg tydelig ut i evalueringen: 1) pris 2) innhold og organisering (kvalitet) 3) kompetanse. I denne sammenhengen er det punkt 3, kompetanse i SFO, vi skal se nærmere på.

Les mer >>

Bygging av et positivt arbeidsmiljø: Ledelsens rolle og ansvar

En leder har ansvaret for å skape et godt arbeidsmiljø, da ledelse innebærer samspill og håndtering av mellommenneskelige relasjoner. Det er viktig at arbeidsmiljøet oppleves som trygt og godt for alle ansatte. Ofte tenker man at trivsel og tiltak for å øke trivselen er det som definerer et godt arbeidsmiljø. Men arbeidsmiljøet omfatter også planlegging, organisering og gjennomføring av arbeidet, da dette igjen påvirker de ansattes helse og produktivitet.

Les mer >>

SFO i Kunnskapsløftet

Kunnskapsløftet i skolen vil påvirke SFO i stor grad. Leder av Nettverket! for SFO, Ivar Haug setter søkelyset på hva som skjer med SFO i denne prosessen.

Les mer >>