Vi jobber med å kartlegge arbeidet som gjøres med utvikling av SFO i kommunene. Ikke som et forskningsprosjekt – men som et bidrag til arbeidsgruppen som i regi av Utdanningsdirektoratet skal lage underlaget for en stortingsmelding om SFO.

 Og det skjer mye i SFO-landskapet. Mange kommuner   har de seneste årene utviklet gode og tydelige planer for   kvalitet og utvikling i SFO.

 Derfor er det gledelig når det tikker inn en liten   gladhistorie fra en større kommune i Troms – Tromsø.   Der har de nemlig ingen kommunal kvalitetsplan. SFO-   leder Elin Ribe ved Tromsdalen skole forteller.

 

KvalitetsplanerEt femtitalls kommuner har utviklet egne kvalitetsplaner for SFO. Se hele oversikten her. 

 

 «Jeg er nå inne i mitt tredje år som SFO-leder på Tromsdalen skole, og da også i Tromsø kommune. Kvalitet i SFO er ikke et tema som har vært løftet frem og vi har nesten ingen krav til hva SFO skal inneholde i kommunen her. Jeg husker en gang jeg var helt ny i stillingen, og kom opp i en ny problemstilling. Jeg ringte rådgiveren i kommunen med ansvar for SFO. Han var usikker, og lurte på om jeg heller kunne ringe noen av de andre SFO’ene i Tromsø, og høre hvordan de løste utfordringen.

I disse tre årene har jeg ikke hørt noe fra kommunen, og SFO er ikke et tema. Tromsø kommune har sin egen kvalitetsutviklingsplan for Tromsøskolene, men der er SFO tatt ut og dermed ikke nevnt.

Så jeg tok skjeen i egne hender og inviterte, sammen med rektor, SFO-lederne i nettverket vårt til å lage en kvalitetsplan for SFO. Full respons og vi fikk to andre SFO-ledere med i gruppa.  Vi fikk mandat til å utforme en egen kvalitetsplan for SFO for oss i bydel fastlandet.

Jippi. Ferdigstilte planen våren 2017  - og sist høst startet jeg SFO-året med en årsplan basert på kvalitetsplanen. Og som mine ansatte igjen bruker i sine månedsplaner.

Ballen ruller og en prosess er startet for å gjøre planen gjeldende for hele kommunen. Dette gleder mitt SFO-hjerte stort. Om du skulle ønske å ta en titt, klikk på linken

KVALITETSPLAN FOR SFO.Fastlandet.Tromsø 

Det var dagens gladmelding fra Tromsø. Ha en strålende dag og håper det finnes tusenvis av gladhistorier fra det ganske land.»

Herlig, Elin. Jeg tror jeg kan si med sikkerhet at mange kjenner seg igjen i din beskrivelse. Jeg liker veldig godt det du skriver om håndtering av bestikk. For mange erfarer at skjeen nettopp må tas i egne hender for at noe skal skje. Dette arbeidet du og mange andre gjør i landets kommuner, er avgjørende bidrag i arbeidet med å få SFO og AKS ut av skyggenes dal. Selvsagt er kvaliteten i SFO like viktig for barns læring og utvikling som i den øvrige virksomheten på skolen.

Det blir spennende å følge både utviklingen av lokale planer for kvalitet og det arbeidet som nå gjøres med å evaluere og utvikle SFO fra Stortingets side.

Kanskje vi i fremtiden kan bruke både skjeen og andre verktøy til å jobbe for barn i stedet for å kjempe for status og posisjon. Det er lov å håpe.

 

Les også

Ny nasjonal rammeplan klar!

Hva skal egentlig SFO/AKS være? I dag ble den nye nasjonale rammeplanen publisert. Samtidig er noe støtte- og veiledningsmateriell gjort tilgjengelig. Les vedtatte plan og se hva det betyr for din SFO her.

Les mer >>

Fremtidens SFO med barndommens egenverdi i hovedfokus.

Fra høsten 2021 får hele Norge endelig et eget felles planverk for skolefritidsordningen (SFO). Planen skal sikre den gode barndommen i SFO tiden og ha ringvirkninger i et helt liv. Det er ett etterlengtet og etterspurt planverk vi nå endelig får som beskriver verdier og innhold i SFO. Målet er at en nasjonal rammeplan skal bidra til et mer likeverdig tilbud i SFO.

Les mer >>

Nasjonal evaluering av SFO 2018

Nettverket! for SFO deltok for et par uker siden på Informasjons- og innspillsmøte i regi av Utdanningsdirektoratet i forkant av den nasjonale kartleggingen av tilstanden til SFO-tilbudet.

Les mer >>

Digitalt møte: Vi har en plan

På dagens digitale møte får du møte 3 ledere i SFO og AKS som nå står midt i det å planlegge en god gjenåpning mandag.

Les mer >>

SFO mot 2020 - Urettferdighet & pris

SFO durer på – med stadig bedre løsninger på oppdraget sitt – å legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter i kombinasjon med den omsorgen barnet trenger. Men stadig flere kommuner bringer et nytt moment på banen – såkalte «læringsstøttende aktiviteter».

Les mer >>

Ekskludering i en inkluderende skolefritidsordning

Joakim Caspersen er sosiolog og forskningssjef ved NTNU samfunnsforskning, og er en av Norges fremste forskere på SFO-feltet. Han hevder at SFO er den mest spennende linsen for å forstå skole i Norge akkurat nå. Caspersen beskriver den "sedimentære" skolen som lag på lag med reformer, tiltak og tradisjoner som påvirker helheten. SFO er en del av dette, men hva skal SFO være opp mot skole?

Les mer >>

Spørreundersøkelse til SFO-ledere og ansatte

NTNU Samfunnsforskning skal evaluere hvor langt SFO er kommet med innføringen av den nye nasjonale rammeplanen. De ønsker å undersøke hvordan rammeplanen brukes, hvordan den oppfattes som verktøy, og hvordan den eventuelt endrer SFO og sikrer jevnere kvalitet på tilbudet som gis. Vi håper flest mulig, ledere og ansatte vil svare på denne.

Les mer >>

Kjære politikere: Sats på Innhold og Kvalitet i SFO!

Nylig valgte politikere, gratulerer med valget! Dere har nå blitt gitt det ærefulle oppdraget å lede kommunene våre inn i en bedre fremtid. Når dere nå begynner arbeidet med å forme kommunens vei fremover, vil vi gjerne sette et viktig tema på dagsordenen – skolefritidsordningen, bedre kjent som SFO.

Les mer >>

Inspirasjon og innsikt – en samtale med Ivar Haug om lek, mestring og SFOs fremtid

Ivar Haug, mannen bak Nettverket! for SFO, har viet sitt yrkesliv til å styrke SFO som en arena for lek, fellesskap og utvikling. I denne samtalen deler han sin unike kunnskap om barneveiledning, lysglimtjakt og hvordan vi kan skape de beste rammene for barns beste i SFO/AKS. Samtalen er full av historier, refleksjoner og praktiske verktøy som vil inspirere deg i din rolle – enten du er leder eller barneveileder.

Les mer >>