Vi jobber med å kartlegge arbeidet som gjøres med utvikling av SFO i kommunene. Ikke som et forskningsprosjekt – men som et bidrag til arbeidsgruppen som i regi av Utdanningsdirektoratet skal lage underlaget for en stortingsmelding om SFO.

 Og det skjer mye i SFO-landskapet. Mange kommuner   har de seneste årene utviklet gode og tydelige planer for   kvalitet og utvikling i SFO.

 Derfor er det gledelig når det tikker inn en liten   gladhistorie fra en større kommune i Troms – Tromsø.   Der har de nemlig ingen kommunal kvalitetsplan. SFO-   leder Elin Ribe ved Tromsdalen skole forteller.

 

KvalitetsplanerEt femtitalls kommuner har utviklet egne kvalitetsplaner for SFO. Se hele oversikten her. 

 

 «Jeg er nå inne i mitt tredje år som SFO-leder på Tromsdalen skole, og da også i Tromsø kommune. Kvalitet i SFO er ikke et tema som har vært løftet frem og vi har nesten ingen krav til hva SFO skal inneholde i kommunen her. Jeg husker en gang jeg var helt ny i stillingen, og kom opp i en ny problemstilling. Jeg ringte rådgiveren i kommunen med ansvar for SFO. Han var usikker, og lurte på om jeg heller kunne ringe noen av de andre SFO’ene i Tromsø, og høre hvordan de løste utfordringen.

I disse tre årene har jeg ikke hørt noe fra kommunen, og SFO er ikke et tema. Tromsø kommune har sin egen kvalitetsutviklingsplan for Tromsøskolene, men der er SFO tatt ut og dermed ikke nevnt.

Så jeg tok skjeen i egne hender og inviterte, sammen med rektor, SFO-lederne i nettverket vårt til å lage en kvalitetsplan for SFO. Full respons og vi fikk to andre SFO-ledere med i gruppa.  Vi fikk mandat til å utforme en egen kvalitetsplan for SFO for oss i bydel fastlandet.

Jippi. Ferdigstilte planen våren 2017  - og sist høst startet jeg SFO-året med en årsplan basert på kvalitetsplanen. Og som mine ansatte igjen bruker i sine månedsplaner.

Ballen ruller og en prosess er startet for å gjøre planen gjeldende for hele kommunen. Dette gleder mitt SFO-hjerte stort. Om du skulle ønske å ta en titt, klikk på linken

KVALITETSPLAN FOR SFO.Fastlandet.Tromsø 

Det var dagens gladmelding fra Tromsø. Ha en strålende dag og håper det finnes tusenvis av gladhistorier fra det ganske land.»

Herlig, Elin. Jeg tror jeg kan si med sikkerhet at mange kjenner seg igjen i din beskrivelse. Jeg liker veldig godt det du skriver om håndtering av bestikk. For mange erfarer at skjeen nettopp må tas i egne hender for at noe skal skje. Dette arbeidet du og mange andre gjør i landets kommuner, er avgjørende bidrag i arbeidet med å få SFO og AKS ut av skyggenes dal. Selvsagt er kvaliteten i SFO like viktig for barns læring og utvikling som i den øvrige virksomheten på skolen.

Det blir spennende å følge både utviklingen av lokale planer for kvalitet og det arbeidet som nå gjøres med å evaluere og utvikle SFO fra Stortingets side.

Kanskje vi i fremtiden kan bruke både skjeen og andre verktøy til å jobbe for barn i stedet for å kjempe for status og posisjon. Det er lov å håpe.

 

Les også

Et jevnere utdanningsløp - høringssvar

En ekspertgruppe avga sin utredning med vurderinger av hvilke endringer som bør gjøres, for at barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller og øke den sosiale mobiliteten. Vi ønsket å gi tilbakemelding på flere av tiltakene og sendte inn vårt høringssvar innen fristen som var 30.04.24.

Les mer >>

Inkluderende fellesskap

For første gang i vår snart 30-årige historie er SFO/AKS nå formelt tatt inn i felles planer med barnehage og skole. «Stortingsmelding 6 Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» heter dokumentet som skisserer noen spennende planer og muligheter for årene fremover.

Les mer >>

Har rammeplanen for SFO flyttet inn?

I dag kom sluttrapport evalueringen av de første årene med rammeplan gjort av NTNU samfunnsforskning. Rapporten gir viktig status og grunnlag for hvordan vi videre skal jobbe for å forankre planen i god praksis.

Les mer >>

Om SFO/AKS i regjeringsplattformen

I regjeringsplattformen kom det nye og justerte punkter angående SFO.

Les mer >>

Ekskludering i en inkluderende skolefritidsordning

Joakim Caspersen er sosiolog og forskningssjef ved NTNU samfunnsforskning, og er en av Norges fremste forskere på SFO-feltet. Han hevder at SFO er den mest spennende linsen for å forstå skole i Norge akkurat nå. Caspersen beskriver den "sedimentære" skolen som lag på lag med reformer, tiltak og tradisjoner som påvirker helheten. SFO er en del av dette, men hva skal SFO være opp mot skole?

Les mer >>

Webinar - Evaluering av ny rammeplan for SFO

NTNU Samfunnsforskning inviterte til gratis webinar om evaluering av ny rammeplan for SFO. Se opptak av webinaret her.

Les mer >>

Ny nasjonal rammeplan klar!

Hva skal egentlig SFO/AKS være? I dag ble den nye nasjonale rammeplanen publisert. Samtidig er noe støtte- og veiledningsmateriell gjort tilgjengelig. Les vedtatte plan og se hva det betyr for din SFO her.

Les mer >>

Velkommen til Levre SFO

I fjor flyttet elever og ansatte inn i en helt ny skole. Se denne filmen som viser hvordan nye Levre Skole har ivaretatt SFO i de nye lokalene.

Les mer >>

Nå sender vi ut ny spørreundersøkelse om SFO

NTNU Samfunnsforskning evaluerer den nye rammeplanen for SFO. Nå sender vi ut tre nye spørreundersøkelser, til SFO-ansatte, ledere i SFO og foreldre til barn med funksjonsnedsettelser.

Les mer >>