Vi jobber med å kartlegge arbeidet som gjøres med utvikling av SFO i kommunene. Ikke som et forskningsprosjekt – men som et bidrag til arbeidsgruppen som i regi av Utdanningsdirektoratet skal lage underlaget for en stortingsmelding om SFO.

 Og det skjer mye i SFO-landskapet. Mange kommuner   har de seneste årene utviklet gode og tydelige planer for   kvalitet og utvikling i SFO.

 Derfor er det gledelig når det tikker inn en liten   gladhistorie fra en større kommune i Troms – Tromsø.   Der har de nemlig ingen kommunal kvalitetsplan. SFO-   leder Elin Ribe ved Tromsdalen skole forteller.

 

KvalitetsplanerEt femtitalls kommuner har utviklet egne kvalitetsplaner for SFO. Se hele oversikten her. 

 

 «Jeg er nå inne i mitt tredje år som SFO-leder på Tromsdalen skole, og da også i Tromsø kommune. Kvalitet i SFO er ikke et tema som har vært løftet frem og vi har nesten ingen krav til hva SFO skal inneholde i kommunen her. Jeg husker en gang jeg var helt ny i stillingen, og kom opp i en ny problemstilling. Jeg ringte rådgiveren i kommunen med ansvar for SFO. Han var usikker, og lurte på om jeg heller kunne ringe noen av de andre SFO’ene i Tromsø, og høre hvordan de løste utfordringen.

I disse tre årene har jeg ikke hørt noe fra kommunen, og SFO er ikke et tema. Tromsø kommune har sin egen kvalitetsutviklingsplan for Tromsøskolene, men der er SFO tatt ut og dermed ikke nevnt.

Så jeg tok skjeen i egne hender og inviterte, sammen med rektor, SFO-lederne i nettverket vårt til å lage en kvalitetsplan for SFO. Full respons og vi fikk to andre SFO-ledere med i gruppa.  Vi fikk mandat til å utforme en egen kvalitetsplan for SFO for oss i bydel fastlandet.

Jippi. Ferdigstilte planen våren 2017  - og sist høst startet jeg SFO-året med en årsplan basert på kvalitetsplanen. Og som mine ansatte igjen bruker i sine månedsplaner.

Ballen ruller og en prosess er startet for å gjøre planen gjeldende for hele kommunen. Dette gleder mitt SFO-hjerte stort. Om du skulle ønske å ta en titt, klikk på linken

KVALITETSPLAN FOR SFO.Fastlandet.Tromsø 

Det var dagens gladmelding fra Tromsø. Ha en strålende dag og håper det finnes tusenvis av gladhistorier fra det ganske land.»

Herlig, Elin. Jeg tror jeg kan si med sikkerhet at mange kjenner seg igjen i din beskrivelse. Jeg liker veldig godt det du skriver om håndtering av bestikk. For mange erfarer at skjeen nettopp må tas i egne hender for at noe skal skje. Dette arbeidet du og mange andre gjør i landets kommuner, er avgjørende bidrag i arbeidet med å få SFO og AKS ut av skyggenes dal. Selvsagt er kvaliteten i SFO like viktig for barns læring og utvikling som i den øvrige virksomheten på skolen.

Det blir spennende å følge både utviklingen av lokale planer for kvalitet og det arbeidet som nå gjøres med å evaluere og utvikle SFO fra Stortingets side.

Kanskje vi i fremtiden kan bruke både skjeen og andre verktøy til å jobbe for barn i stedet for å kjempe for status og posisjon. Det er lov å håpe.

 

Hva er egentlig kvalitet i basene?

Det siste året har Utdanningsdirektoratet utredet kvalitet i SFO. At de sporet opp Mosjøen SFO som mulig forbilde forbauser oss ikke. Med SFO-sjefen Sissel i spissen er dette en smeltedigel av dimensjoner!

Les mer >>

Vi trenger å høre hva dere som ledere tenker og erfarer

Hva slags kompetanse kreves for å jobbe i SFO? Og for å være leder? Som del av et forskningsprosjekt som tar opp dette, og som også ser på arbeidet med ny rammeplan, har vi i dag sendt ut en undersøkelse til alle skoler i Norge med SFO.

Les mer >>

Leder eller tryllekunstner?

Ny nasjonal rammeplan inneholder et fundament for å skape god kvalitet i tilbudet, og den legger føringer for en tydeligere retning for tilbudet. Det er bra at det legges opp til at tilbudet skal evalueres, slik at man har mulighet for å se om tilbudet oppfyller intensjonen. Jeg mener likevel at rammeplanen er for lite forpliktende og tydelig på hvilket fundament (i form av ressurser) som må ligge til grunn for at rammeplanen kan realiseres ved alle skolefritidsordninger.

Les mer >>

Kompetanse i SFO

Dramatiske oppslag om lærertetthet i skolen og mangel på førskolelærere i barnehagen får rikelig med rom i media. Og bra er det; det er viktig at vi gir barna våre gode utviklingsvilkår. Men hva med SFO?

Les mer >>

Hva vil stortingspartiene med SFO/AKS?

Om to uker går vi til stortingsvalg. Partiene lover mye for fremtiden, men hva vil de egentlig gjøre nå for seksåringen som møter opp i SFO i dag, og for de ansatte som hver dag stiller med ambisjoner, varme og tilstedeværelse? Vi har spurt alle partiene om deres politikk for SFO/AKS. Nesten alle har svart på våre 10 spørsmål. Vi har også sett nærmere på hva de skriver i sine partiprogram. Svar som vil få direkte betydning for din jobb de neste fire årene.

Les mer >>

Velkommen til Levre SFO

I fjor flyttet elever og ansatte inn i en helt ny skole. Se denne filmen som viser hvordan nye Levre Skole har ivaretatt SFO i de nye lokalene.

Les mer >>

Et jevnere utdanningsløp - høringssvar

En ekspertgruppe avga sin utredning med vurderinger av hvilke endringer som bør gjøres, for at barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller og øke den sosiale mobiliteten. Vi ønsket å gi tilbakemelding på flere av tiltakene og sendte inn vårt høringssvar innen fristen som var 30.04.24.

Les mer >>

Hva med SFO i forslag til ny opplæringslov?

Nettverket for SFO har levert høringssvar til forslag ny opplæringslov. Gode ambisjoner i stortingsmelding og utkast til nasjonal rammeplan må nå følges opp i lovverk.

Les mer >>

Digitalt møte: Vi har en plan

På dagens digitale møte får du møte 3 ledere i SFO og AKS som nå står midt i det å planlegge en god gjenåpning mandag.

Les mer >>