Vi er jo egentlig gode på nei-ordet. Ved å gi det et reelt innhold og avgrense bruken til noe meningsfylt.

Noen dager kom jeg hjem fra SFO-dagen min og kjente at jeg hadde sagt mer nei enn sunt var. For meg. For det er ganske slitsomt, ja, det er mye mindre energikrevende å si ja.

Ordet nei er det viktig å bruke med kløkt, fordi det er et utrolig viktig ord i samspillet mellom mennesker. Kanskje det aller viktigste ordet barnet må lære seg i oppveksten.

Denne lille påminnelsen til deg handler ikke om når vi skal ja eller nei, om hva som er greit og ugreit. Nei, innspillet handler om en side ved ordet nei som ikke omtales så ofte.

Jeg holder foreldrekvelder i barnehager og skoler, og ofte er bestillingen «grensesetting» eller lignende tema som berører det å få barn til å høre på voksne. Jeg prøver å vri meg unna det temaet, men har havnet i klemme og må snakke om nei. Da velger jeg denne versjonen;                                    

«Nei brukt på en klok måte av voksne utvikler barns intelligens». Denne begrunnelsen slår godt an hos foreldre. Mange vil gjerne ha intelligente og kloke barn. Så da durer vi i vei og jeg forteller;

«Når barn utfordrer voksne, enten ved å mase på noe eller ved å blåse i beskjeder de har fått, bruker de hjernen aktivt. De forsøker å finne argumenter for sine handlinger, selv om voksne har sagt nei. På sett og vis kan man si at barnet forsøker å finne veien rundt voksnes nei. Det krever fantasi, logikk, litt lengre tankerekker og engasjement».                              

Så ser jeg utover foreldregruppen og spør; «Er dette viktige områder barnet kan ha godt av å øve seg på?» Ingen foreldre rister på hodet. Aldri. Alle nikker og grynter fornøyd. Alltid. 

Så sier jeg som sant er at når barn blir møtt med et logisk nei fra voksne gir det barna noen tydelige regler i livet. Det skaper en slags ro og balanse.        

Så fullfører jeg løpet med å si

  • Unngå å kritisere barnet når du sier nei til en handling eller et valg
  • Hold barnets navn unna nei - det er jo handlingen du vil si nei til, ikke barnet
  • Unngå nei når du er opphisset og presset. Kom heller tilbake med din beslutning, hvis det er mulig, når du har roet deg ned. Husk grunnlaget for godt samspill legges i fredstid.
  • Øve på kroppsspråk som sier; No way, just forget about it, I'm the boss, this is my land osv (det fine med kroppsspråk er at det kan tas på et fremmedspråk barnet ikke behersker fullt ut).

Hvis barnet alltid eller ofte blir møtt med ettergivenhet og et lite reflektert JA, kreves det ingen mobilisering i topplokket. Ikke før barnet blir litt eldre og oppdager at ingen vil være venn med en som ikke har lært hva nei betyr. 

 

·  

Barn som utfordrer i SFO 2 - Du forsterker relasjonen til barnet

Når barnet hjelper en annen, er hensynsfull, hilser vennlig på deg eller andre, deler i leken eller sitter rolig i fem minutter ved matbordet på tross av maurtua du vet barnet har i buksebaken. Da klemmer du til og viser at du er imponert og fornøyd.

Les mer >>

Barn som utfordrer i SFO 5 - pulsen stiger

Hender det at du kjenner varmen stige i kroppen etter å ha blitt provosert av et barn eller to? Vel, du er ikke alene om den opplevelsen. Barn er jo hyret inn for å sjekke hvor langt strikken din kan strekkes.

Les mer >>

Dobbel SFO-service

Et nytt skoleår rulles i gang og sommerfriske lærere møtes til konstruktivt samvirke noen dager før barna entrer klasserommet. De fleste steder i landet har SFO holdt det gående i flere uker, ja, noen steder har det også vært julitilbud for interesserte familier.

Les mer >>

Vennskap er viktigst

Dannelsen av et sosialt felleskap med andre barn og voksne står sentralt i den nye rammeplanen for SFO, og hvert enkelt barn skal få en opplevelse av å høre til. Slik sørger vi for at det er trygt og godt å være på SFO.

Les mer >>

SFO trumfer alt

Ja, jeg kaller det fighten selv om det nesten høres litt krigersk ut. Barn skal være trygge på skole/SFO. Nådeløst trygge. Alltid uansett. Så derfor må vi krumme nakken og vise at vi er i posisjon til å skape et inkluderende miljø der alle barn har en eller annen plass.

Les mer >>

Å intervjue barn

Hvordan snakker vi med barn på en anerkjennende måte? Brit Eide gir oss en innføring i temaet.

Les mer >>

BOMBEEKSPLOSJONEN I OSLO - Hva skal vi si til barna?

Snart kommer ferske og erfarne SFO-barn inn døra. Her finner du informasjon og lenker til hvordan snakke med barna om de grusomme hendelsene som har rammet så mange mennesker, ja, hele nasjonen. Artikkelen er hentet fra www.krispsyk.no, med forfatternes tillatelse.

Les mer >>

Teknisk knock out i 4. runde - del 1

Noen ganger kan vi føle at det å bli observert av foreldre er en ekstra utfordring som barneveileder i SFO/AKS. At også foreldre kan oppleve hente- og bringesituasjonen som en utfordring, tenker vi kanskje ikke så ofte på.

Les mer >>

JA!-uke i Romolslia SFO

Her følger noen freske ideer fra en spretten TrøndelagsSFO som ikke er redd for å gå nye veier. Se også sak om denne SFOen i nyhetsbrevet nr 3/06 (september)

Les mer >>